Var inte rädd för kalorier.

Att hålla reda på sitt kaloriintag kan vara intressant, ur ett vetenskapligt perspektiv eller som kuriosa. Men du skall veta att det är ett ganska trubbigt sätt att räkna på ”energi in – energi ut”.
Följ därför inte dina kalori-räknar-appar slaviskt, utan ta allt med en nypa salt.

En kalori är inte alltid en kalori

Studier har visat att samma mängd kalorier kan ge olika effekter beroende på var de kommer ifrån.
Bara genom att äta en kost med långsamma kolhydrater och nyttiga fetter (till exempel Superkroppens tips) kan få kroppen att bränna 300Kcal mer per dag, än om samma antal kalorier hade kommit från en diet med snabba kolhydrater och lite fett.

Tricket är alltså att äta långsamma kolhydrater om du vill gå ned i vikt och förbättra dina blodvärden.
Fett behöver du inte vara rädd för, men välj gärna nyttiga fetter och i rimliga mängder.

Du kan till exempel följa superkroppens råd genom att haka på vår e-coaching (Klicka här)

Du blir inte smal av att enbart undvika fett

Fett innehåller många kalorier per gram, men också ämnen som gör oss mätta. Mättnad är bra.

 

svd_logo

Läs gärna hela artikeln hos SVD genom att klicka här: ”Jag blir sällan sugen på något sött”

 

Vill du läsa mer om vad Ann Fernholms kommit fram till, så köper du superenkelt hennes bok här:
Ett sötare blod hos Adlibris

 

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

2017-05-18T21:11:00+00:00 By |Uncategorized|0 Comments

Vad tycker du om det här inlägget?