Olika dieter – Ur ett tacoperspektiv 2017-05-18T21:07:14+00:00

olika-dieter-schema2

Har du funderat på olika dieter men inte vågat fråga?

Här kommer en enkel förklaring som utgår från din tacotallrik.
(Jag vet att du äter tacos, försök inte!)

Observera!

Det finns en mängd dieter som utgår från enstaka livsmedel, yrkesgrupper eller försvårande situationer.
Typ:

– Apelsindieten – Ät bara apelsiner. Inget annat.
– Dykardieten – Ät bara när du är under vatten eller iförd dykardräkt
– Flygvärdinnedieten – Ät som en flygvärdinna? (Här behövs bättre research..)
– Den enda pinnens diet – Ät alla måltider med endast en ätpinne.

Så fort någon kommer dragandes med sådant, eller liknande påhitt, så kan du med rätta dra öronen åt dig.
Eller peta in jordnötter i dem.
Öronen alltså, inte de som tipsar om dieter, det kommer förmodligen få panik.

Du kan också bortse från att ”banta”.

Det är sååå -86.
Sen visar studie efter studie att du inte mår så bra i längden av att ersätta fett mot produkter som är sockrade i stället, eller som är sötade med sötningsmedel.
Vissa typer av mättnadshormon triggas enbart av fett, vilket gör att du känner dig mer mätt med lite fett!
(Eller mer hungrig om du struntar i fett, om du hellre vill.)
Mer hungrig, betyder oftast att man äter mer, vilket gör att du i slutändan kanske skulle ha ätit det där fettet i alla fall.
Fett med nice alltså!

Med det sagt så skall vi kika på din taco-tallrik och förklara hur den kommer se ut beroende på dietåskådning. (?)

Nutida dieter

Here we go:

16-8-taco

16:8 Dieten för dig som inte pallar frukost.

16:8 Periodisk fasta. (No Taco for you!)

Det som förut kallades att hoppa över sin frukost och käka sen lunch, heter nu periodisk fasta.
Den funkar ungefär som 5:2 dieten för kroppen men här kör du fasta och frossa varje dag.
I olika tidsperioder över ett dygn.
Periodisk fasta (eller periodisk frossa?) innebär att du ger dig själv ett ätfönster och sen kör du på.
Många väljer att äta 8 timmer eftermiddag/kväll, vilket kan innebära frukost vid 15:00 och nattmacka senast kl 23:00.
Övrig tid är restaurangen stängd, så att säga.

(Det här känns bekant. Jag tror jag körde periodisk fasta hela gymnasiet.)

52-taco

5:2 När du inte får äta. (Eller om du är en extrem vegetarian)

”5:2 Dieten” – När du har fasta.

5:2 Dieten går i korthet ut på att du äter allt vad du orkar 5 dagar i veckan, och i princip ingenting resterande två.
Det skall inte vara två fastedagar i rad men du kan blanda dagarna lite som du vill.
Du bör inte följa 5:2 om du tränar hårt och med att äta ”ingenting” menas ungefär 500kcal/dag för kvinnor och 600kcal/dag för män.
Dieten har förkastats av bland andra Paolo Roberto (som bland annat försörjer sig på att sälja köksprylar och matböcker),
men lovordats av många andra (som inte orkar laga mat?)

Dieten sägs få din kropp att ta hand om celler som kan lagas, istället för att kasta ut dem och bygga nya.
Det leder till många fina effekter i kroppen och det minskar den slösaktiga cellkonsumtionen som kan leda till all världens olycka.
(Främst cancer.)
Dieten har blivit oerhört populär efter en dokumentär av Michael Mosley i SVT.
(På den här länken kan du läsa när Michael Mosley gör en pudel om fett)
5:2 dieten har troligtvis lika många utövare som det fanns pokerspelare på nätet för 8 år sedan och på samma sätt som alla pokerspelare ”ofta brukade vinna” så är de flesta 5:2-utövare eniga om att det ”går ganska bra och de har gått ner i vikt”.

Liknande fasta går att hitta inom kristendomen där onsdagar och fredagar är fastedagar. Onsdagar eftersom Jesus förråddes på en onsdag och fredagar eftersom Jesus motståndare hade det dåliga omdömet att spika upp honom på ett kors just på en fredag.
Du ser!
5:2 är inget nytt påhitt, utan har bara omförpackats lite listigt.
Tidigare har man inte kunna tjäna några direkta slantar på att kristna struntar i att äta på onsdagar och fredagar, men just nu är 5:2 böcker de bäst säljande och Michael Mosley har gjort sig både rik och berömd.
Så kan det gå när inte haspen är på, eller när man spikar upp folk på kors.

 

enbart-sallad-taco

Neh! Jag vill bara ha sallad.

Vegetarian/Old School

Du har hört det tusen gånger. ”Jag måste börja äta bättre, jag tar en liten sallad!”
Det finns bland många en övertro att sallad är nyttigt och att det är lika med viktnedgång.
Det borde snarare vara sallad/grönsaker = oftast nyttigt = kan göra att du går ner i vikt.

Sallad och kanelbulle i disharmoni. 

Om du använder sallad som ett sätt att kompensera för de där kanelbullarna du stoppade i dig tidigare idag så har du en jobbig uppförsbacke.
Det är oftast bättre att strunta i både bullarna och kompensationssalladen och i stället satsa på riktiga råvaror som fyller hela ditt behov av näring. Det bästa knepet är att leta upp någon i din bekantskapskrets som är vegetarian och fråga:

”Är det sant att man inte får i sig tillräckligt med näring som vegetarian?”

Du kommer garanterat få en matnyttig föreläsning.
Bonus nr 2: En vegetarian är oftast, av förklarliga skäl, intresserad av mat och kan ge dig många tips även kring övrig kosthållning.
(Va?! Är inte majskyckling gjord av majs?!)

 

inget-fett-taco

I´m an old fool because I´m old school.

”Att banta” – Eller, att äta fettsnålt.

Ett klassiskt trick för att minska sitt omfång är att undvika fett.
Denna metod har mer eller mindre förkastats på senare tid, men många har fortfarande kvar mantrat en kalori in, en kalori ut.
Alltså, att så länge du gör av med samma antal kalorier som du stoppar i dig, så kommer du varken öka eller minska i vikt.
I teorin funkar detta, och du kan till exempel använda appar som hjälper dig att hålla räkning, eller gå med i viktväktarna och räkna poäng.
(Poäng = kalorier fast omgjort till en annan skala, typ.)
Tyvärr är beräkningar kring kalorier trubbiga och emellanåt starkt ifrågasatta.
Man tar heller inte riktigt hänsyn till om kalorierna kommer från protein, fett eller kolhydrater.
Att fett innehåller mycket energi har lett till slutsatsen att det skall undvikas.

Tänk så här.
En portion med mycket fett kan inte vara särskilt stor ifall kalorierna skall hållas nere.
I bilden ovan kan till exempel inte guacamolen vara med, men däremot den fabrikstillverkade salsan som innehåller socker.
Fett = inte bra, Socker = helt ok.
(Så länge kalorierna inte tippar över)
Tyvärr är kroppen fruktansvärt komplex och en kalori inte alltid en kalori. (Ofta, men inte alltid)
Det har visat sig, till e
xempel, att följare av LCHF äter massor av fett, samtidigt som de går ner i vikt!
Hoppsan!
Tricket är insulinet, eller rättare sagt bristen på det. Läs mer längre ner..

Old School innebär kort och gott att ”banta”.
Det som folk gjorde på 80-talet.
Sallad, minskat fett och Cola Light.
Du hittar denna ”diet” nere i det vänstra hörnet på skissen högst upp och den är så löjligt otrendigt.
Idag.
Just nu.
Om fem år är det säkert populärt igen.

superkroppen-taco

Äntligen. Superkroppen!

Att käka enligt Superkroppen!

Detta är en livsstil. Ingen bantningskur. (Förlåt, jag kunde inte låta bli.)
Själva basen i dieten (eller sättet att äta) är långsamma kolhydrater.
Protein, fett, kolhydrater och fibrer är OK.
Fördelningen är mycket protein, mycket fibrer (du blir mätt) bra fetter och långsamma kolhydrater.
Långsamma kolhydrater innebär i detta fall att du skall sikta på bönor, linser, och ibland fullkornsprodukter.
Det du hoppar över är socker, snabba kolhydrater och vetemjöl. Det finns möjlighet att köra en hardcorevariant för dig som har fakirer i släkten och det går att köra liberalt för dig som tränar hårt eller som vill gå upp i vikt!
Allt du äter ska, så långt det går, vara ekologiskt och närproducerat.
Halvfabrikat och processat käk skall undvikas.
Får du tag på en kossa som trillat ur systemet hos en bonde med förmåga att se mellan fingrarna, så slå till!
(Det här skall inte uppmana till olagliga aktiviteter och svartslakt, men OM det kommer en fjärdedels kossa din väg så köp den!)

I konceptet ingår också att välja bort gifter genom att bland annat strunta i färgglada plastprylar i köket och stekpannor med teflon (bland annat).
Lets go back to gjutjärnspannor och träslevar men utan självupphittande resor till Goa i Indien, rökelse och onödigt mycket ansiktshår.
För att enkelt citera mig själv.
”Va f@n! Du vet ju vad som är nyttigt!”

 

lchf-taco

Cheeses! Is this Low-carb?

 LCHF – Fett med nice!

LCHF står för Low Carb – High Fat.
Det betyder i princip: Lite kolhydrater – mycket fett. (På svenska kanske det kan förkortas LKMF?)
Vad som menas med ”lite” här är oklart.
En vanlig tumregel är att allt under 5% kolhydrater är OK.
Allt som innehåller mer än 5% kolhydrater är inte OK.
Enkelt!
Sen finns det förespråkare som gillar nolltolerans (fakir-LCHF) och några andra som drar gränsen vid att ”inte äta potatis”. (Lura-sig-själv-LCHF)
Den senare brukar ofta vara lite väl liberal.

Hur fasen funkar det här?
Alla typer av kolhydrater påverkar blodsockret. När du äter socker (kolhydrater) ökar mängden blodsocker.
För att kroppen skall kunna hantera detta frigörs insulin.
Insulin i sin tur får kroppen att lagra fett.
Utan socker, inget fett, ingen fettinlagring.
(Ja, jag vet, det här var extremt enkelt förklarat men det är också egentligen det enda du behöver känna till för att förstå principen.)

Sist, men absolut inte minst:

alla-taco

Skulle jag kunna få lite mer extra allt?

 

5:2 Dieten när du inte har fasta.
(Eller varje dag vid 7:0 Dieten)

Det som både påbörjar artikeln, och avslutar den, är 5:2 dieten.
Många äter redan efter 5:2 dieten, utan att veta om det. I alla fall enligt själva 5-delen i 5:2. Det kanske borde kallas 7:0 dieten?
Att äta allt vad man ”vill” brukar ofta innebära att äta mer än man borde.
Det finns en japansk variant för att hålla vikten och förlänga livet, där du bara äter dig 80% mätt, och jag tror att japanerna är något på spåren.

Kroppen verkar vara inställd på att äta lite mer än nödvändigt, för att ”ha lite att ta av” när det blir missväxt bland skogens blåbärsris.
Äter du dig proppmätt varje gång du käkar så kommer du gå upp i vikt.
(Troligtvis.)

Vilken diet som passar dig?

Ja, en svår fråga. Men om du börjar med att testa superkroppen, så har du en bra start att utgå ifrån.
Du hittar allt du behöver här

Förresten, när vi ändå snackar tacos, här kommer en förklaring varför du ska göra dina egna tacotillbehör

Alla konstigheter som hamnar i tacos!

4 Comments

  1. […] Olika dieter – Ur ett tacoperspektiv […]

  2. […] Olika dieter – Ur ett tacoperspektiv […]

  3. vegetarisk-kottfars 13 mars, 2015 at 07:13

    […] Olika dieter – Ur ett tacoperspektiv […]

  4. Du kommer äta tacos i helgen 13 mars, 2015 at 07:29

    […] Olika dieter – Ur ett tacoperspektiv […]

Vad tycker du om det här inlägget?