Ett lugnt löppass i skogen

Ett lugnt löppass i skogen

Ett lugnt löppass i skogen

När du tränar inför ett mål, låt säga Tunnel Run i Stockholm, så är det bra om du då och då slänger in ett löppass där du bara tar det lugnt och där du springer för att det är skönt.
För att rensa tankarna, för att få komma närmare dig själv och för att, kanske, se skog för en gångs skull.

Eller, bara för att få vara själv och ta det lite lugnt.

Hur ska du lägga upp ditt löppass?

Löppasset skall vara i ett tempo som är behagligt.
Om du efter ett tag känner för att springa fortare så är det bara att göra just det, skulle du tvärtom vilja springa saktare så gör du det. Ingen stress, inga större prestationsmål, bara ett avslappnat löppass.

Hur länge ska du springa?

Ta tiden som du tänker dig att det tar att springa det lopp du ska ställa upp i.
(Exempelvis Tunnel Run 2014, 10 km, maxtid 60 minuter.)

Ta din önskade tid och lägg på ca 20%. I det här fallet blir totaltiden 60 minuter + 12 minuter (20%) och ger totaltiden 72 minuter.
Springer du så länge, oavsett hur långt du kommer och i vilket tempo, så får kroppen en chans att bygga upp sig.
Trots att du själv bara svävar fram i ett lugnt tempo i din egen värld.

Lycka till!

 

Ytterligare tips:

Här kan du läsa vidare, ifall du vill bli en bättre löpare på 4 veckor.

 

 

2017-05-18T21:10:28+00:00 By |Löpning, Träning|0 Comments

Vad tycker du om det här inlägget?