Svarta bönor för dig som tränar!

svarta-bonor-sallad

Sallad med svarta proteinbomber och salsa!

Svarta bönor går att använda till hur mycket som helst. Till och med att baka med!
De innehåller också stora mängder protein (22%) så om du vill få i dig protein men ändå käka vegetariskt emellanåt, så kan du satsa på de här rackarna!

Receptet på denna vegetariska fastfood-protein-bomb är superenkelt och delarna i rätten går att använda till annat. (Så flexitarianskt!)

Del 1: Koka svarta bönor:

Blötlägg bönorna i tolv timmar.
Skölj dem sedan och koka dem i 45 minuter.
(Eller enligt förpackningens beskrivning)
Krydda efter eget behag eller är dem naturella.

Del 2: Gör en sallad

Salladen på bilden innehåller:

  • Isbergssallad
  • Röd lök
  • Avokado
  • Gurka
  • Champinjoner
  • Salt och peppar, olja och vinäger efter tycke och smak

Del 3. Salsa

  • Fräs en lök och vitlök i en tjockbottnad kastrull.
  • Häll i en burk krossade tomater.
  • Hällr i en tub/burk tomatpuré.
  • Krydda med: Salt/Peppar, spiskummin, paprika, lite cayennepeppar och massor av gurkmeja.

Flödesschema:

  1. När bönorna är blötlagda kokar du upp dem och låter dem sjuda på svag värme.
  2. Direkt efter det gör du din salsa och låter den puttra på svag värme i ca 35-40 minuter. (Tills bönorna är klara)
  3. Sen gör du din sallad och när den är klar har du ca 15 minuter på dig att städa undan i köket och duka. Sen är allt klart!

Lycka till!

Förresten, de svarta bönorna fick jag från Great Earth och du hittar dem här: Great Earth

green-earth-nenne

Nenne på Great Earth

 

2017-05-18T21:09:45+00:00 By |Flexitarian, Recept|1 Comment

One Comment

  1. […] You are here: Home » Recept från Superkroppen.nu » Sallad med svarta bönor och tomatsalsa! […]

Vad tycker du om det här inlägget?