Smoke under water.. dum dum dum, dumdudidum..

Smoke under water

10 olika tips för dig som ska fridyka. 

(Psst! Tipsen kommer igen längre ner ifall du inte orkar läsa allt. Scrolli-scrolli)

OK.
Jag och en gammal polare, och en kille jag tror att jag träffat tidigare men eftersom jag börjar bli gammal och tankspridd inte längre kan vara helt säker på, drog till Eriksdalsbadet.
Vi kan kalla dem för Dennis och Joakim.
Mest för att de faktiskt heter så.
Fridykning stod på schemat och jag skulle hålla i passet.
Inga problem.
Förutom att det var minst ett halvår sedan jag fridök och färskvaran i att hålla andan kanske skulle visa sig vara bortblåst.
De andra såg både sjukt taggade och vältränade ut.
Fan.
Sen påstod de att de simmat minst en gång i veckan i nästan ett år.
Dubbelfan.
Jag har mest varit föräldraledig den senaste tiden tror jag.
Tiden går så fort och vips är man otränad. Det leder osökt vidare till det första tipset. Nämligen:

Tips 1: Håll andan varje dag

Håll din andhållning i trim genom att öva lite varje dag. Till exempel så fort du slås av tanken att hålla andan, så nyper du igen. Det kan vara när som helst, även om du precis har andats ut och inte alls är sugen på att sluta andas.
Nyp åt.
Dock inte när du kör bil men gärna när du går i trappor.
(Även om det är perfekt att hålla andan varje gång du kör bil genom en tunnel eller väntar på grönt ljus vid en korsning, så ökar risken för trafikolyckor markant om du är avsvimmad samtidigt som du kör bil.)

Här är en länk till en övning i att hålla andan. Hardcore. Övningar Hålla andan

Tillbaka till Eriksdal.
Varför är det alltid så fruktansvärt kallt i badhus? Och varför är alltid duschen precis så kall/varm att man inte vågar lämna den? Man kan liksom inte duscha sig så varm att man ledsnar, utan man får precis den temperatur som underhåller överlevnad och som gör att man inte kan annat än att stanna kvar.
Att lämna den uppfattas plötsligt som väg mot ond bråd död genom hypotermi.

I alla fall, när du lämnat duschen bakom dig och går mot 25:an i på Eriksdalsbadet finns risken att du måste passera en luftsluss vid bubbelpoolerna.
Du vet, de där bubbelpoolerna som alltid är proppfulla med plaskande, fjuniga, tonåringar.
(Oavsett tid på dygnet.)
Slussen verkar främst fungera som en blåslampa av kyla och har du någon kroppstemperatur kvar att skryta med så försvinner den där.
I slussen.
Förbaskade sluss.
Att hålla andan när man fryser är skitjobbigt av någon anledning. Min gissning är att huttrandet förbrukar syre och/eller skapar koldioxid.
Att hoppa i riktigt kallt vatten kan också ge en “gasp reflex” (Fritt översatt: Flämtnings-reflex)
Det är därför i princip omöjligt att dyka ned i en isvak och hålla andan. Så, därför, tips 2 och 3:

Tips 2: Håll värmen!

Ta med din handduk, se till att du har den runt dig och välj att bada i så varmt vatten som möjligt.
Har du några slantar över så köper du en våtdräkt. Du kan också försöka övertala badvakten att skruva upp värmen i poolen. (Yes, precis, lycka till!)

Men, orca simma eller!

Men, orca simma eller!

Tips 3: Fridyk inte i isvak. (Att dyka utan koll)

(Om du inte verkligen, verkligen vet vad du gör)
Kommer tanken smygande på att testa att simma bra lite in under isen så fort du badar isvak?
Jag menar, vem hittar inte tillbaka när det är dags att vända?
Böööööööh! (Ljud av hockey-tuta) Stop och belägg!
Du ska inte ta onödiga risker, även om det är under kategorin “jag-ska-bara-lite-grann”

Det här tipset kan också användas utan isvak.
Alltså, om du känner att du inte har full koll, vänta med övningarna och fråga någon som vet hur du skall göra.
Tyvärr stryker det med några fridykare, vart och vartannat år, och du ska inte bli en av dem.
På riktigt!

 

Andhållning. Är det verkligen så svårt?

Det där med andhållning är inte så svårt!

Tips 4: Värm upp andhållningen

Värm upp din andhållning genom att hålla andan vid bassängen innan du hoppar i.
Sätt dig bekvämt och slappna av, eller lägg dig på golvet på en handduk. Ta några djupa andetag och håll andan.
När du inte orkar längre så andas du ut, vilar några minuter och håller andan igen.
Upprepa några gånger.

Vill du verkligen få kroppen att komma igång så håller du andan 3-4 gånger, så länge du verkligen pallar, med tomma lungor. Alltså, du blåser ut luften, tömmer lungorna och nyper igen.
Ångestfyllt? Yes jag vet, men synnerligen effektivt.

Tips 5: Låt mjälten jobba.

Om du vill grotta ned dig i engelsk litteratur i ämnet så kan du exempelvis klicka på den här länken:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12819225
I annat fall kan du bara lita på mig när jag ber dig testa att hålla andan så länge att magen börjar dra ihop sig flera gånger på raken.
Har du lyckats involvera din mjälte, så kommer det bli lättare att hålla andan under träningspasset.
Det är inte helt bekvämt att involvera sin mjälte och min uppfattning är att många ger upp för tidigt.
Håll andan tills magen har dragit ihop sig minst 5 ggr. (Under en andhållning) Det borde räcka.

Så här fungerar det typ:
Tänk dig principen att mjälten pressar ut halvtaskiga röda blodkroppar som var på väg att slängas, men som kroppen plötsligt inser behövs igen. Främst eftersom du verkar ha kommit på den eminenta idén att sluta andas. För att mjälten skall göra det måste magen dra ihop sig. Det är jobbigt. Sen blir det lättare. (Att hålla andan)

Tips 6: Öva i bassäng. Med en kompis. Som vet vad som gäller.

Hur lockande det än må vara att hålla andan och simma, så ska du ALDRIG! göra det ensam.
(Ok. Jag vet att du inte tänker lyssna på det här, din lilla sjöjungfru, men samtidigt kommer du vilja ha någon som kollar på dig ifall du svimmar. Tro mig.)
Du skall inte haffa någon förbipasserande och be dem hjälpa dig med säkerheten.
De kan vara (och är troligtvis) helt värdelösa.
Jag har själv pressat mig i bassäng med en badvakt på kanten (i Iggesund av alla ställen), bara för att komma upp vimmelkantig och hitta honom med ryggen mot poolen, spolandes halt klinkergolv med slapp gummislang.
Just en snygg livvakt att luta sig mot när det blåser kallt!
Eller snarare luta sig mot när man gravt påverkad av syrebrist bestämmer sig för att göra en stilfull sorti som i Det stora blå, för att för evigt få simma med delfinerna.
I Iggesund.

Nu när du vet bättre, och eftersom du numera enbart fridyker med någon som också är intresserad av fridykning, så är det dags för:

Tips 7: Berätta vad du tänker göra

Eftersom det både kan vara lockande, och farligt, att pressa sig när det “går bra” så är det viktigt att hålla sig till planerna du hade innan du gick i poolen.
Har du sagt till din polare att du skall simma två längder?
Då kommer hen bli lite lätt förvirrad, orolig och förhoppningsvis fullständigt beredd att vräka sig ned i bassängen och plocka upp dig, om du i vattnet bestämmer dig för att simma en längd till.
Även om du, just där och då, har 7 munkars självkontroll och tycker dig kunna simma 5 längder till.
Det kan du inte. Jag lovar.
Du kan också vara påverkad av syrebrist. Vilket gör att knasiga idéer plötsligt känns finurliga.

Stick to the plan, man!

Tips 8. Öva “Skalman style”

Att skynda är att svära som Skalman sa. Eller hur det nu var.
Stressa lagom och helst inte.
Att hitta lugnet är själva tricket. Försök inte simma fortare när luften börjar ta slut. Simma saktare. Eller sluta simma. (Alltså, genom att gå upp, vila och börja om.)
Du kan också träna på land genom att gå bredvid bassängen och hålla andan, samtidigt som du visualiserar att du simmar i poolen bredvid. Öva lugnt, känn in, lär känna din kropp och dina signaler.

Look mom! A fat-stabber!

Look mom! A fatstabber!

Tips 9: Skaffa tid i vattnet.

Du kommer att behöva vattenvana. Ju mer avslappnad du är i vattnet desto bättre kommer det gå att fridyka.
Du kan hoppa, plaska, simma, spänna musklerna, göra bomben och försöka imponera på förbipasserande hur mycket du vill.
All vana är bra vana.
Det finns massor av övningar som är mer specifika för fridykning och de förtjänar ett eget kapitel.
Lugn i bussen! Det kommer snart en länk att klicka på.

lung-volym

Hej baby! Vilka lungor!

Tips 10: Var försiktig med att packa lungor och/eller hyperventilera.

Att packa lungor innebär att du med hjälp av en viss teknik pressar ner mer luft i lungorna än vad du klarar att andas in på ett fullt andetag.
Hoppsan! Mer luft än vad kroppen är byggd för!
Det finns uppenbara risker med detta. Låt det vara den typ av överkurs som du väntar med tills du tror dig veta vad du håller på med. Eller kan fråga någon expert du litar på.

Att hyperventilera.
Det är som att såga sig i armen för att slippa smärtan i benet.
Du ökar inte syret i blodet (eftersom du högst troligen redan är syresatt till minst 98%)
Du vädrar däremot ut en stor del av din kropps koldioxid. Anledningen till att du först och främst vill börja andas igen, är att koldioxidhalten blir för hög. Om du har vädrat bort den så kanske du inte känner när det är dags att gå upp ur vattnet. Att inte känna när det är dags att ta luft är en dålig egenskap.
Som du förstår är detta alltså ett synnerligen riskabelt trick för att kunna klämma ur sig en längd till.

 

Här kommer alla tips för dig som inte orkade läsa texten:

Tips 1: Håll andan varje dag

Tips 2: Håll värmen!

Tips 3: Fridyk inte i isvak.

Tips 4: Värm upp andhållningen

Tips 5: Låt mjälten jobba.

Tips 6: Öva i bassäng. Med en kompis. Som vet vad som gäller.

Tips 7: Berätta vad du tänker göra

Tips 8. Öva “Skalman style”

Tips 9: Skaffa tid i vattnet.

Tips 10: Var försiktig med att packa lungor och/eller hyperventilera.

2017-05-18T21:10:35+00:00 By |Uncategorized|5 Comments

5 Comments

  1. Thomas Wagner 26 juni, 2014 at 16:36

    Verkar vara vettiga tips, även efter att ha gått en fridykarkurs o lite vilsen i hur fortsätta. Tips # 3 känns kanske viktigast, även om jag själv aldrig skulle dyka just i isvak ens med den varmaste av skyddsutrustning mänskligheten kan åstadkomma…

  2. […] Bli en fridykare […]

  3. […] Bli en fridykare […]

  4. Tough Viking Hagaparken 25 mars, 2015 at 05:32

    […] Bli en bättre fridykare […]

  5. Ola Gabrielson 16 mars, 2017 at 03:29

    Tillägg till #10. Inte nog med att du sågar av armen genom att hyperventilera, du fördröjer också kroppens naturliga energispararfunktion, vilket gör att du kan hålla andan kortare tid.

Vad tycker du om det här inlägget?