Problem att gå ned i vikt 2014-01-21T22:04:39+00:00

Ibland når man inte sina mål så fort man önskar.

Först och främst måste du se till en helhet.
Hela du skall må bra!

Att bara gå ned i vikt är inget bra självändamål.
Det mål du bör eftersträva är en sundare, piggare och mer hälsosam kropp. Att du tappar några kilon brukar vara en välkommen bonus, men ditt mål kan lika gärna vara att gå upp i vikt eller att byta ut fett mot muskler.
Alltså, att väga lika mycket som innan men att öka andelen muskelmassa i kroppen.

Tips för att lyckas ifall du vill gå ned i vikt:

1: Sov som en stock!

Se till att din sömn fungerar. Det finns otaliga studier på att dålig sömn lägger på några kilon.
Anledningarna är flera.
Du tenderar att äta mer om du sover lite, du blir hungrigare, kroppens stresshormoner ökar och du får tid över att äta en extra nattmacka om du är uppe sent. Det kan också bli en hormonel obalans i kroppen. Det aptitstimulerande hormonet ghrelin ökar och det hungerdämpande hormonet leptin minskar.

Tips:
Se till att sova minst 7 timmar/natt.
En lyx du ska ge dig, då och då, är att sova utan att väckas av väckarklockan. Om du måste upp en viss tid, lägg dig tidigare i stället. Kroppen måste få vila ut ibland.

2: Drick mer vatten

Vatten är grymt! Kallt vatten har också en liten energislukande effekt. Vill du ha en kraftigare effekt så kan du duscha kallt eller bada kallt.
Eller som en kollega hävdar. “Det är bra för deffen att frysa!

3: Ät inte för lite

Du behöver minst 1000Kcal varje dag. Troligtvis mer. Äter du mindre än det, så kommer din kropp att gå över i ett svältläge. (Enkelt förklarat)
Och det är inte bra.

4: Hoppa inte över Superkroppens lördagar

Ungefär samma som punkt 3.
Om du följer superkroppens mattips, så kommer du troligtvis att käka lite för lite under veckan, räknat på kalorier och kaloriförbrukning. Det måste tas igen på lördagen. Annars kommer inte kroppen tycka att det är en bra idé att gå ned mer i vikt, utan då vill den hellre spara allt som går att spara och den kommer suga i sig allt den kommer över.

 5: En kalori är inte alltid en kalori. (Eller, skräpmat är skräpmat, även om du polerar det)

Även om du äter inom ramen för vad din gå-ned-i-vikt-app säger, så kan du uppleva att det inte händer något. Mitt tips är att undvika socker.
Oerhört kort och enkelt:
Anledning till att du ska minska sockret är att socker ökar insulinet i kroppen.
Och insulinet öppnar i sin tur cellerna för att släppa in fett.
Om du inte äter socker (kolhydrater) så kan du äta i princip hur mycket fett som möjligt utan att kroppen lagrar det. Typ.
(Det är därför LCHF-entusiaster kan äta chilli-bea till frukost utan att gå upp i vikt)
Alltså, undvik socker först och främst. Försök att äta fullkorn så fort det finns som alternativ.

6: Rör på dig lite mer!

Det är ganska enkelt. Motion bränner bort lite extra energi.
Det största jobbet gör du i köket, men funkar inte det så kan du röra på dig lite mer.