socker fran expressen

Från Expressen. Kicka på bilden för att komma till artikeln.

Give me some sugar, Honey!

Socker används i många fall för att göra fettfria produkter godare att äta.
Det gör att “nyttiga” alternativ egentligen bidrar till att öka risken för Typ-2 diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och fetma.
Det finns också studier som visar att många cancertyper och olika former av svampinfektioner ökar vid högre intag av socker.
Simon Capwell, professor i klinisk epidemiologi på universitetet i Liverpool, menar tillsammans med andra läkare och forskare, att socker har samma skadliga effekter på oss människor som tobak.

– Söta drycker och skräpmat serveras överallt och intet ont anande föräldrar köper det till sina barn medan industrin fokuserar på vinst i stället för våra framtida generationers hälsa.

Att äta nyttigare, i bemärkelse sockerfritt, är dock inte helt enkelt.
Många produkter sötas, trots att de marknadsförs som nyttiga.
Utöver det så tillverkas nya typer av sockerlösningar som inte alltid klassas som socker, vilket gör det svårt att föra statistik över den egentliga sockerkonsumtionen i Sverige.
Sockerfria alternativ kan också innehålla sötningsmedel som påverkar kroppen på samma sätt som socker.

Hur skall du då göra för att minska din sockerkonsumtion? 
Det korta svaret är att äta mindre, svårigheten är att komma dit. Problemet med socker är att det både är en form av bränsle för kroppen, och ett njutningsmedel. På samma sätt som att alkohol inte kan konsumeras konstant, med bibehållen hälsa, så måste sockerkonsumtionen minskas. Min erfarenhet är att den största tröskeln är okunskap.
Så. Med det sagt. Här kommer några tips för att få dig att vakna.
(Följande råd hamnar troligtvis i facket “Ord men inga visor”)

7 Tips för ett sundare liv med mindre socker.

 

1: Sluta att småäta eller att ta “något sött till kaffet”

Om du äter bra mat och äter dig mätt, så behöver du inte rota i skåpen för att tillfredsställa dig.
Allt annat är meningslöst egentligen.

2: Sluta att “unna dig”

Det kanske kommer som en obehaglig chock, men oftast när folk “unnar sig” så gör det egentligen något de vet att de inte borde, vid tillfällen som inte kanske inte är lämpliga och möjligen kopplat till något som inte är proportionerligt till prestationen.
Exempel: “Jag kan unna mig en bulle för jag tog trapporna i stället för hissen.”
Du som är läskunnig och har hittat hit, borde vara så gammal att du numera kan unna dig en hälsosam kropp i stället.
Förresten, att unna sig är att tala om för sig själv att man gör något man inte får.
Sluta med det.
Gör det du vet är bra för din kropp. Hela tiden!
De gånger du äter onyttigt? Gör det bara utan att skuldbelägga dig själv.
Puh.

3: Välj långsamma kolhydrater.

Det tvistas bland anhängare till LCHF om du ens behöver kolhydrater. Den finurliga kroppen kommer att lösa det ändå genom ketos.
Men om du inte diggar en andedräkt som luktar aceton är ketos inget för dig.
Jag tycker att du skall hålla dig till långsamma kolhydrater. Du vet, bönor, linser och möjligen fullkornspasta.
Du kommer bli förvånad hur kroppen ställer om sig efter ett tag. Är du van att äta socker så smakar tillslut ingenting tillräckligt sött. När du har slutat med socker kommer du plötsligt uppfatta en mängd livsmedel som söta. Ironiskt va?!

4: Se skillnad på vad som är kroppens behov och kroppens lust.

Att du har lust att äta godis är inte alltid samma sak som att du har behov av att äta godis.
Det finns inget annat som får vuxna svenskar att bete sig som barn i samma utsträckning som lösgodis.
Att tänka på är att många andra länder och kulturer ser karameller som något barn äter.
Inte vuxna.
När du känner att Sverige borde bli lite mer kontinentalt, med influenser från spännande kulturer, så kanske något samtidigt skall bort.
Vad sägs om att stryka “karameller för vuxna” från kartan?

joker-nutella

5: Lyssna inte till idioter

Det är lika lätt att förklara för din omgivning att du inte äter socker, som att komma ut som transvestit i Vetlanda under mitten av 50-talet.
Du kommer få fler kommentarer om du äter kidneybönor till din kycklingfilet, än om du äter glass med pommes frittes på.
Så är det.
Lär dig att undvika de mest påfrestande situationerna, undvik att predika på 1-årskalas och låt skinnet på näsan växa lite.

6: Lägg inga känslor i sockret.

Om du spontant tycker att det är tråkigt att inte få äta godis, att det inte kommer bli mysigt på fredag ifall inte barnen får läsk eller kanske undrar du hur du kan tröstas om du inte får äta en hel Ben & Jerrys framför Seinfeldt, nästa gång du är ledsen?

Gör det enkla Socker mot sprit-testet!

Så här funkar det: Byt ut orden som beskriver godsaker mot något som innehåller alkohol, och sen kollar du hur det känns.
Exempel: Ungarna tycker inte det blir något fredagsmys om de inte får whiskey, min man tycker det är tråkigt om han inte får dricka sprit och jag måste dricka vin varje gång jag känner mig nere.

Känns det som ett beroende ligger och lurar i texten ovan?
Precis!

7: Välj socker när du trots allt ska äta socker

Det finns mängder av alterntiv till socker. Några av dem är, glukossirap, stärkelsesirap, majssirap, glukos, glykos, dextros och druvsocker
På engelska kan de heta: glucose syrup, starch syrup, corn syrup, glucose, dextrose och grape sugar
En gemensam egenskap hos många av dessa är att de är sämre för kroppen än vanligt socker. Klicka på länken nedan om glukossirap, så kan du läsa lite mer. Nu har även ett “värstingsocker” (isoglukos) börjat närma sig den Europeiska  marknaden, och förväntas slå ut stora delar av sockerproduktionen. Behöver jag nämna att denna superbilliga substans som tillverkas kemiskt, är ännu sämre för kroppen än något annat som tidigare skådats i sockerväg? Du kan läsa mer om isoglukos här: Svenska Dagbladet

 

Länkar för dig som vill läsa mer om socker och dess effekter:

Varför glukossirap är sämre än socker hittar du här

Artikel i Expressen “Socker är lika farligt som tobak” hittar du här

Boken, Ett sötare blod, hittar du hos Adlibris genom att klicka här, du kan också läsa lite mer om boken i detta inlägg på bloggen.

Värstingsocker – Nu kommer det! Artikel i SVD