Frukost 2017-05-18T21:07:15+00:00

Tips på hard-core-frukost!

Frukostförslag med ägg och kyckling.

Frukostförslag med ägg och kyckling.

Stabila frukostar. 

Om du vill få snabba resultat med din träning är kosten superviktigt!
Utgå från att 70% av resultatet ligger i köket och 30% på gymmet.

Oberoende om du vill gå ner i vikt, eller öka muskelmassa, så kan du testa att köra en riktigt stabil frukost.
Frukosten liknar mer en lunch, och du kommer utan problem hålla dig mätt långt in på dagen.

Hemligheten är mycket protein och mycket fibrer!

Inte så hardcore (För dig som vill ha lite mer att välja på):

superfrukost-granat-passion-2

Yoghurt, nötter, frön, granatäppler, passionsfrukt och hallon/blåbär.

En äggmacka på knäckebröd utan vetemjöl.

En äggmacka på knäckebröd utan vetemjöl.

Stabila frukostar, och lite mer.

Välj så mycket du kan från ingredienserna från listan.
Känns det alldeles för spartanskt i början så kan du plocka lite från “Inte-så-hardcore-listan”.
Du kommer fortfarande få grymma frukostar, de kommer vara något mer varierade, och du kommer troligtvis gå ned i vikt men kanske inte lika snabbt.

Detta kan du lägga till:

– Keso – Med kanel, kardemumma och/eller ingefära. Kan blandas ut med kvarg.
– Kvarg (Kesella)- Precis som med keson så kan du krydda kvargen med kanel, kardemumma och/eller ingefära. En fantastiskt god frukost är kvarg och Kesella (50/50) med frysta bär.
– Ägg med kaviar, på knäckebröd. Hoppa över smöret och köp ett hårdbröd som inte innehåller vetemjöl.

 

Tips när det gäller kaffe:

Kanel är en grym krydda som har en special egenskap.
Kanel får din mage att jobba lite långsammare, vilket gör att du känner dig mätt längre.
Koffein däremot får fart på magen (främst tarmarna).
Om du kryddar ditt kaffe med kanel, så får du till en bra kombo.
Det som skall ut åker snabbare ut, och det som ligger i magen ligger kvar!
Testa också att strö över lite kardemumma och lite, lite cayennepeppar så har du ett riktigt fitnesskaffe!

Förresten, mjölk i kaffet?

Det kan låta som en liten detalj (vilket det också är) men testa att dricka kaffet svart.
Mjölk har en förmåga att höja insulinet i kroppen “mer än det borde” så det finns en poäng i att strunta i latten och att dricka kaffet svart.
Om du verkligen inte fixar svart kaffe, ta då en skvätt grädde.