Muskelberg – Att gå upp i vikt 2017-05-18T21:07:14+00:00

Konsten att gå upp i vikt

Ibland kan träning göra att du går ner i vikt, ibland att du går upp i vikt.
Grovt generaliserat kan du se det som att styrketräning bygger muskler och gör dig tyngre, medan konditionsträning gör dig smal och lättare.
I båda fallen minskar kroppens andel fett.
Detta gäller om du äter rätt. (”Äta rätt” i det här fallet är att äta utifrån det mål du satt upp.)
Om du stoppar i dig fel typ av mat, så kan den mest perfekta träning spolieras, äter du rätt typ av mat så kan du kompensera för en hel del misstag i träningen.

Maten är 70% träningen är 30%

För att generalisera ytterligare kan du tänka dig att det största jobbet med din förändring av vikten ligger i köket.
Inte på gymmet.
Vare sig du vill gå upp eller ned i vikt.
Superkroppen diet är anpassad både för träning och för dig som inte tränar.
Vill du testa att köra en månad med Superkroppens mat så klickar du här 

Äter du kosttillskott är min erfarenhet denna:

Maten 65% Träningen 25% och kosttillskott 10%

Kosttillskott är precis vad det låter som. Något du lägger till din kost. Kosttillskott skall inte vara samma som kostersättning.
Jag försöker att använda så lite kosttillskott som möjligt, men ibland kan det vara bra att ha något med sig för att förenkla tillvaron.

 

Projekt muskelberg

Med ovanstående sagt så kan vi gå in på projektet. Under en månad testade jag att äta och träna för att gå upp i vikt. (Vilket jag lyckades med)
Projektet Muskelberg gick i korthet ut på att träna tungt och äta mycket.
Mycket i det här fallet var mer än 4500Kcal per dag.
Svårigheten är egentligen inte att få i sig ett stort antal kalorier, utan stora mängder nyttiga kalorier.

Under månaden tränade jag 12 gånger, i princip samtliga gånger hade jag med mig min son (föräldraledig) vilket innebar att passen var tvungna att hållas korta. Maxtid sattes till 30 minuter.

Jag bokförde allt jag gjorde och du kan läsa mer om mitt test här:

Träningspass 1-12 

Sammanfattningen av de 12 passen

Under träningen bokförde jag noggrant varje övning och hur mycket jag lyfte.
Här är en länk till alla övningar och filmklipp som beskriver dem:
Filmklipp på projekt muskelbergs övningar

För att kunna bokföra varje träningspass så behöver du ett träningsschema.
Här hittar du ett anpassat för de övningar jag körde:
Träningsschema Superkroppen

 

Lyckat till!