Projekt muskelberg är slut.

Sista passet på projektet muskelberg

Sista passet på projektet muskelberg

Hur gick det? 

Under 4 veckor och 12 träningspass (i praktiken 11, jag hoppade över ett) körde jag strikt efter ett träningsschema och såg samtidigt till att äta så mycket jag kunde. Från början siktade jag på 6000Kcal/dag, vilket var övermäktigt.
Alltså, det går så klart att käka 6000Kcal per dag, men om du ska få i dig den mängden genom att äta grönsaker och nyttigheter, så har du ett hästjobb framför dig. Jag mådde helt enkelt illa av att vara proppmätt hela tiden.
Jag drog ner intaget till 4500Kcal genom att följa superkroppens diet och lägga till en smoothie och ytterligare 2-3 liter mjölk per dag.
Det funkade mycket bättre.
Tanken med ett överintag var att kroppen skulle bada i protein och byggstenar, så att musklerna skulle kunna utvecklas optimalt.
Allt överskott (alltså det jag lade på mig utöver muskler) tänkte jag bränna bort efter projektet.

Det gick inte.

Kläderna passade inte längre

Fredagen vecka 2 vägde jag drygt 80kg fick jag inte på mig mina kläder som planerat. Jag var tvungen att lägga ner överintaget på grund av bristfällig ekonomi som föräldraledig. Jag hade helt enkelt inte råd att byta ut min garderob och var inte så sugen på att gå klädd i mjukisar.

Sammanfattning:

Innan jag började så tog jag mått runt mage, biceps och lår, gick lös med kalipern och ställde mig på vågen.
(Sen spände jag mig så gott det gick och tvingade min flickvän att fota.)

Omfång muskler:
Biceps: Från 35cm till 36,5cm
Låren: Från 52,25cm till 56cm
Mage: Från 89 cm till 90cm

Procent kroppsfett:
Från 12% till 15%

Vikt: 
Från 75kg till 78,5kg = Viktökning +3,5kg (Vilket motsvarar i princip uppgången från 12% till 15% kroppsfett)

Styrka: 
Ökning av prestanda: Snitt ca 30% (29,84%)

Du kan ladda ner ett excelark här ifall du vill ha ett eget: 

 

Ok. Vad betyder det här?

Jag blev lite biffigare, något starkare och gick upp i vikt.
Jag trodde dock att jag skulle öka mer i muskelmassa, gå ner mer i fett% och öka styrkan ännu mer.

Mina lärdomar under projektet:

Lyssna på kroppen! Det går inte att påpeka tillräckligt mycket. Särskilt om du är 30+
Följ schemat noggrant, men våga också gå hem om det inte känns bra en dag. (Alltså, lyssna på kroppen)
Ät som en häst, men slarva inte. Det är bättre att du får i dig lite för lite mat, om maten är bra, än för mycket mat om maten är skräp.
Så här: Hellre 4000Kcal fullvärdigt käk än 5000kcal skräpmat, ifall målet är 4500kcal/dag

 

Lycka till!

 

 

Vad tycker du om det här inlägget?