Teknik för att klättra i rep

teknik-rep-3-600

Behöver du lära dig att klättra i rep?

Inför Tough Viking, spontantävling mot polarna, Toughest eller annat OCR så är det bra om du har testat att klättra i rep ett par gånger innan du försöker slå ditt personbästa.
Greppstyrka och överkroppsstyrka är givetvis ett plus, men när det gäller att specifikt klättra i rep, bör du främst fokusera på teknikövningar.
Med rätt teknik blir du nämligen både stark och snabb i repet, utan att slösa onödig kraft!

J-hook och S-hook

Det finns ett antal tekniker när du klättrar i rep. De tre jag tycker du ska testa och öva på, är:

1: Klättra med armarna.
(Jobbigt och lite riskabelt, används med fördel om repet är kort, alltså kortare än 3-4 meter.)

2: S-hook.
(Låser repet som ett S mellan fötterna, bra grepp men något tidskrävande.)

3: J-Hook
(Låser repet som ett J mellan fötterna, sämre grepp än S-hook men snabbare.)

 

teknik-rep-3-200 teknik-rep-1-200 teknik-rep-2-200

Att tänka på när du repklättrar!

  • Arbeta med fötterna.
    Klättra bara i repet med enbart armarna om du är HELT  säker på att du fixar det. På Tough Viking Hagaparken var repen ca 7 meter långa och du vill inte falla ner från den höjden.
  • Ta ett rep som är ledigt!
    Springer du en tävling, typ Toughest, och kommer till ett rephinder. Ta för allt i världen ett rep som är ledigt. Det är absolut ingen idé att börja klättra på ett rep som är upptaget.
    (Det finns nämligen inget bra ställer för omkörningar eller möte..)
  • Bränn inte händerna!
    Använd gärna handskar.
    I annat fall, se till att klättra även på nervägen. Brandstång kan du leka vid andra tillfällen. Det är ingen superbra idé att sabba händerna.
  • Stuka inte fötterna!
    Om du väljer att släppa repet och hoppa ner till marken, sen till att du inte har repet mellan benen och se till att du har koll på landningen.
    Att vricka fötterna på tävling är bara bra för dina konkurrenter.

Här kommer ett filmklipp för dig som vill se fler tekniker:

Lycka till med klättrandet och med tävlandet!
Vi ses i Hagaparken!

(Eller på annat hinderbanelopp!)

 

Andra länkar för dig som tränar inför hinderbanor:

Träna till Tough Viking

Handskar för hinderbana

Glädjen med att springa hinderbana – Krönika

Tekniktips inför rampen på Toughest

 

 

 

 

2017-05-18T21:09:45+00:00 By |Tough Viking, Träning|1 Comment

One Comment

  1. Teknik vid hinder med rep 12 april, 2015 at 11:19

    […] Det kommer komma ett antal hinder som har rep som hjälpmedel. Se dessa rep som just hjälpmedel och något du enbart använder i absoluta nödfall. (Eller om de måste användas. Se: Klättra i rep) […]

Vad tycker du om det här inlägget?