Blåsor i händerna av kettlebell

hand

Blås mig inte på träningen nu

5 steg för att minska risken för blåsor

1: Träna regelbundet och låt händerna vänja sig.

2: Smörj in huden med ekologiska varor.

3: Håll kettlebellen avslappnat

4: Undvik hjälpmedel.

5: Lyssna på kroppen och titta i händerna. Vila när det behövs.

Tricket för att vänja händerna

Jag upptäckte ganska snart att det är lätt att få blåsor i händerna.
Efter första passet med Stefan så öppnades en hudflik i handflatan.
Min kära sambo som har ett förflutet som elitgymnast, ville att jag skulle klippa bort huden med en nagelsax.
Jag som gillar att ha kvar mina kroppsdelar ville låta fliken sitta som ett lock.
(Tills den börjar likna gammal plast ungefär.)

Kompromiss

Att kompromissa är att hitta en lösning så båda tycker är dålig, men tillräckligt bra för att sluta tvista.
Fliken klipptes bort efter två dagar.
(Obs! Det är inte hudfliken som nämns i texten som är med på bilden. Bilden föreställer kakaofett)

Ekologiskt kakaofett

Ekologiskt kakaofett

Att minska risken för blåsor:

Om du tränar regelbundet så löser kroppen det själv.
Men du kan skynda på processen.
Du kan till exempel använda saker som du själv kan äta och smörja in händerna.
Det kan vara till exempel ekologisk olivolja, men även ekologiskt kokosfett eller ekologiskt kakaofett.
(Du hajar, det är grymt med ekologiska produkter)
Se bara till att händerna är hyfsat avtorkade när du skall börja svinga din kettlebell, annars kan nya problem uppstå..

Slappna av

Ett annat tips är att hålla kettlebellen avslappnat.
Jag fattade inte vad Stefan pratade om i början, när han påstod att jag höll krampaktigt i handtaget.
– Vadå? Håller jag den inte avslappnat? Försökte jag övertygande med vitnande knogar.

Försök att hålla klotet med så få aktiverade fingrar som möjligt.
Du kommer (troligtvis) inte att tappa det, även om du tror det i början.

Sen skall du inte använda en massa hjälpmedel, till exempel handskar. Du kommer bara att vänja dig med olika tillbehör och kroppen kommer bara förlänga tiden för invänjning. Det är bättre att du lyssnar på din kropp.
När du ser att det börjar bildas blåsor, så byt övning eller sluta träna.
Brister huden tar det längre tid att komma tillbaka till fullgod träning än om du hoppar över de sista 5 minuterna.

Alltså:

5 steg för att minska risken för blåsor

1: Träna regelbundet och låt händerna vänja sig.

2: Smörj in huden med ekologiska varor.

3: Håll kettlebellen avslappnat

4: Undvik hjälpmedel.

5: Lyssna på kroppen och titta i händerna. Vila när det behövs.

Klart!

2017-05-18T21:10:58+00:00 By |Kettlebell, Träning|0 Comments

Vad tycker du om det här inlägget?