tough-viking-logo

Checklista innan starten!

Utrustning-infor-OCR-tough-viking
På med skorna och av med skydden för fasen!

Tips innan Tough Viking Sjöhistoriska

Snart är det dags för årets tävling.
I alla fall om du frågar herrarna bakom Tough Viking (och möjligen mig själv.)
För min del var det här det började.
Hinderbanegrejen.
Den tokiga vändningen i livet. Här får du ett gäng nyttiga sista-sekunden-tips. Att sätta igång med träningen är möjligen i senaste laget. Har du tid över nu så är det andra saker du ska fokusera på.

Utrustning Tough Viking

Inför Tough Viking Sjöhistoriska så har jag stött och blött, vridit och vänt, och till slut efter ett antal lopp, hittat min ulitmata utrustning!
Ju mer jag tränar och tävlar, desto mer säker blir jag på tre principer.

1: Less is more!
(På tävlingsdagen)

2: Skydda dig!
(När du tränar och övar)

3: Testa inget nytt på tävlingsdagen!
(Tro mig på den här punkten…)

Så, för at

Utrustning som jag kommer springa med:

  • Kompressionsbyxor eller kompressionsshorts.
    Det ser ut att bli varmt, så troligtvis väljer jag shorts.
  • Kompressionströja med lång ärm.
    Jag gillar långärmade löpartröjor. Jag bara gör det. Jag tycker de både svalkar, värmer och skyddar mot solen.
    >>Du hittar dem hos Sportsmart.se
  • Skor.
    Det bästa är att springa i löpskor med grov sula. Tänk orienteringsskor.
    De jag kommer springa i, är ett par >>Inov-8 X-talon 12.
    Vill du veta hur du kan modifiera dem så kolla här: Dränera dina skor
  • Handskar.
    Köp ett par montagehandskar på Ö&B för 15:-. Se till att de är belagda med nitril.  De är de bästa jag hittat hittills. Köp flera när du ändå är i farten och släng handskarna på lämpligt ställe ifall de blir leriga och tappar greppet.

Vill du grotta ner dig ytterligare i tips och tricks när det gäller utrustning, kolla här: Utrustning OCR

raw-food-hallon-600

Raw food for the raw dude.

2: Vätska, mat och proteinbars

Se till att vätska upp innan. Tänk på att kroppen inte tar upp hur mycket vätska som helst på en timme, så drick inte allt innan starten. Börja redan dagen innan!
Här kan du läsa mer om konsten att dricka innan ett lopp!

Du kommer också behöva äta, men se till att göra det ungefär tre timmar innan loppet. (Ja, det här är lite individuellt, men typ. Spring inte proppmätt!)

Energybars, hallon-raw-food-bollar och powergel kan du proppa i dig efter loppet. Har du ätit en ordentlig frukost, ca 3 timmar innan, och druckit ordentligt så klarar du dig bra!
I promise!

wpid-received_10152805990851065.jpg

Har du sett den andra halvan?

3: Hämta nummerlapp:

Hämta gärna ut din nummerlapp i god tid, minst en timme innan start!
Om du vill vara på den säkra sidan så skriver du ditt nummer på kroppen med spritpenna. Eller med hjälp av en tatuerare.

Ta med legitimation!
(Ta även ett foto på ditt leg och maila till dig själv. Om du inte behöver det nu, så kommer du alla fall tacka mig senare. I promise!)

Det är oklart om du kan låta någon annan hämta ut ditt startnummer så, för att vara på det säkra sidan, se till att göra det själv! Då kan du också, nämligen..

tough-viking-fota-i-smyg

Ska bara titta lite…

4: Tjuvkika!

Det är fenomenalt bra att kolla på de hinder du kommer åt, innan själva loppet.
Då kan du mentalt förbereda dig lite och kanske kapa några sekunder.
Mitt tips är att alltid ruscha innan själva hindret, ifall du har någon framför dig, för att slippa hamna bakom någon som är långsam.

Va?! Är du den som är långsam?
Jaha, men då är det ju ännu bättre att ligga först! 🙂

tough-viking-2015

5: Läs om själva banan!

Här kan du hitta ett inlägg som bryter ner Tough Viking Hagaparken lite mer i detalj. Tough Viking Hagaparken

 6: Hitta till starten! (Hållplats Sjöhistoriska)

För att hitta till starten på Tough Viking kan du använda kartan ovanför.
OBS! TA. INTE. BILEN!! Det sista du vill, en timme innan start, är att snurra efter parkeringsplats i djup ångest.

Det finns inga tunnelbanestationer i den direkta närheten men det finns bussar.

Hitta till starten från Stockholm:

Buss från T-centralen: Buss 69

 wpid-screenshot_2015-08-26-06-54-39.png

7: Vädret!

Som det ser ut nu, så kommer det bli perfekt väder på lördag!
(Även om det vräker ner i skrivande stund)
Kolla gärna valfri väderapp och tänk så här:

Ta inte på för mycket kläder när du springer, och har inte för lite kläder när du står och väntar!

8: Värdesaker!

Ta inte med onödiga värdesaker.
Måste du göra det, se till att lämna över dem till någon du litar på.
Du kommer få en plastpåse med ditt startnummer att lägga överdragskläder i, men säkrare än så är det inte!

 

Ps. Det finns ingen dusch på området!

 

Mer info från arrangören hittar du här:

Har du inte fått nog av klickande på hinderbanesiter så kan du såklart även läsa lite hos Tough Viking själva!

Toughviking.se

Lycka till med loppet!

 

 

2017-05-18T21:09:39+00:00 By |Tough Viking|0 Comments

Vad tycker du om det här inlägget?