Att jobba med sin rädsla

Det började med ett mail från en tjej som prenumererar på mitt träningsprogram.
(Som du förövrigt kan följa här, for free! 4 veckors träningsprogram)
Hon undrade hur hon skulle bli modigare, och hur hon skulle träna upp sin rädsla.
Eller rättare sagt, träna bort sin rädsla.

Att träna bort sin rädsla, går det?

När jag ser tillbaka på min dykutbildning, som på något sätt får illustrera det här, var målet att få oss trygga i vattnet. Hur instruktörerna löste detta kan diskuteras, men efter 2 veckor i bassäng och 6 veckor i Stockholms skärgård, insjöar, dypölar och slussar, så fick vi en ganska god vattenvana.

Personligen gick jag från att vara en rätt så medioker simmare, till i alla fall en hyfsad dykare.
Från att vara någon som nästan bävade för dyklarm innan utbildningen, till att vilja dyka (nästan) varje pass efter den.
Så, hur ska du göra för att bli säkrare inom ett utvalt område och bli lite modigare?
Oavsett om det nu är att dyka under Stockholms isar eller ge dig på Toughest Dragons back.

Helt ovetenskapliga tips!

Jag ingen psykolog, ingen beteendevetare inte heller terapeut, men det hindrar mig såklart inte från att ge dig mina bästa, högst ovetenskapliga, tips!

 Så, för att bli lite modigare:

1: Identifiera vad som skrämmer dig.

(Om du inte vet vad som skrämmer dig, är det svårt att göra något åt det.)

2: Öva, Öva, öva!

(Men i små steg åt gången)
Är du rädd för vatten så börja försiktigt och flytta fram gränserna i mycket små steg.
Är du rädd för att simma på djupt vatten, börja i den grunda delen och utöka.

3: Försök att vara rationell

Om du står på en planka på marken utan problem, men inte klarar det på 2 meters höjd, försök att rationellt övertala dig själva att det inte är svårare bara för att det är högre upp.
Här kan det vara bra att hålla isär vad som är feghet, och kroppens faktiska, nyttiga, överlevnadsinstinkt.
Det är alltså inte fegt att undvika att balansera på kaknästornets topp. (Det är typiskt smart.)

4: Titta bara på det positiva

Om du bestämt dig för att klara en planka på två meters höjd men avbryter på en meter, fokusera bara på att du klarade en meter, inte att du missade två meter.

Tänk positivt och ladda kroppen med positiva bilder!

5: Intala dig själv att du är modig. Sen gör du det du inte vågar.

(Att vara modig är ju precis att göra saker man egentligen inte vågar!)

Enkelt ba!

2017-05-18T21:09:20+00:00 By |Träning|1 Comment

One Comment

  1. Fredde 18 april, 2016 at 12:53

    Jag ÄR psykolog och tycker att du satte punkterna rätt bra.

Vad tycker du om det här inlägget?