Uppdatering!

1: Här hittar du en länk till ditt resutat: Resultat Tunnel Run 2014

2: Här hittar du en historia om hur det var att springa Tunnelloppet

 

Ok, nu kör vi!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Tunnel Run 2014, Stockholm

Snart är det dags för Tunnel Run!

Arrangörerna bakom Tunnel Run i Stockholm menar att det är en unik upplevelse att springa loppet i Stockholm den 22 november.
Jag håller med, även om det troligen är ännu mer unikt att lyckas med löpningen efter den 30 november, när de släpper på biltrafiken.

Eftersom jag gärna håller mig på den säkra sidan (trots ett oerhört preskriberat löppass i Stockholms tunnelbanenät, sen natt, tidigt nittiotal) så känns det alldeles perfekt lagom unikt med ett tunnellopp utan fordon inblandade.
Appropå fordon…

1: Startplatsen ligger under den nya rondellen på Lidingövägen

Precis.
Du kommer se vad det betyder när du kommer dit.
I tid.

2: Ta inte bilen till loppet!

Det är 42 200 personer anmälda till loppet!
42 200 stycken!
Som Stockholmare kan jag inte annat än meddela att det innebär att du inte ska ta bilen.
Jag tror det är lämpligt att till och med undvika hela stadsdelen ifall du inte ska springa eller heja på någon annan som springer.

 

Startkit till Tunnel Run

Startkit till Tunnel Run

3: Glöm inte ditt chip, din väst och ditt startledsarmband

Chipet som monteras på din sko, ska inte knäckas eller böjas.
Västen måste du ha i tunneln och utan armband får du inte starta.
(Hårda bud i mellerud!)

4: Bli en bra löpare på 4 veckor.

I skrivande stund är det för sent att försöka träna upp ditt resultat.
Nu är det så nära att det snarare är bättre att vila sig i form.
Vill du tips inför andra lopp eller för dit eget intresse, så kan du klicka här:

Utvecklas som löpare på 4 veckor

tunnelrun-2014-stockholm-bana

Vadå hur en banan ser ut?

5: Hur är banan?

Här hittar du information om hur banan ser ut.
Du får också information om höjdprofilen och lite om de reglementen som ligger bakom.

Hur ser banan ut på Tunnelrun egentligen?

 

Inför Tunnel Run 2014

Inför Tunnel Run 2014

6: Hemlig information om banan!

Eftersom jag arbetar som brandman i Stockholm så har vi besökt tunneln i förebyggande syfte.
Det jag kan avslöja direkt är att loppet kommer bli en ganska seg historia med långa (dock svaga) uppförsbackar.
Om du springer på löpband när du är på gym, så rekommenderar jag dig att öka på lutningen lite. 3% borde räcka för att vänja kroppen lite inför loppet.

En fördel med att Tunnel Run både startar och avslutas på samma ställe, är att det blir lika många och långa nedförsbackar!

1741808_564513826983051_1959509683_n

Spring, ät och drick!

7: Drick vätska innan (och under) loppet

Det finns två vätskekontroller. En vid 4,5 km och en vid 7,4 km. Sen finns det vätska i målgången.
En mil brukar man kunna springa utan att dricka vatten, ifall du är uppvätskad innan.

Läs här om vätska: Dricka innan ett löppass

…och ät lite också

Förresten, det är ibland bra att käka lite. Med betoning på lite när det gäller ett lopp på en mil.
Här kan du göra egna energybars som innehåller protein och magnesium för att du ska undvika kramp.
Bland annat.

En superbar för en superlöpare! Energybar med gojibär

8: Klä dig rätt!

Det här gäller alla lopp. Klä dig ungefär som om det var 10° varmare. Alltså, är det -5° när loppet går av stapeln, se till att springa i kläder som vore perfekta att knalla runt i +5° (Ungefär)
Du ska däremot inte frysa innan och ingen kan ta hand om dina överdragskläder.
Hmm… Hur löses detta?

Ta med en gammal tröja eller en sopsäck för att isolera dig lite mot kylan.
Det du har som överdrag kan du kasta strax innan loppet går.

 

9: Var med på uppvärmningen!

Det kommer ordnas en gemensam uppvärmning i din startgrupp.
Var med på den.
Frys inte i onödan.

 

10: Ta inte bilen!

Jag har redan skrivit det, men det tåls att upprepas

 

11: Ladda ditt färdmedel

Se till att ladda accesskort, månadskort, reskassa, sms-betalning (eller hur du än tänker betala din resa) innan.
Det kommer bli kö!

 

12: Gå på toa innan!

Det kommer finnas bajamajor men om du någon gång varit på Hultsfredsfestivalen så vet du att det är bättre att gå på toa hemma. Innan.
(Även om risken är något mindre att bajamajan välts av en överförfriskad kompis på den här tillställningen)

I nödfall kan du använda de bajamajor som finns uppställda längs banan i tunneln.

 

13: Ta inte med värdesaker…

… och de värdersaker du trots allt tar med, låser du in vid Länsförsäkringsarenan. Det kostar 20 spänn men glöm att försöka låsa in datorer, läsplattor eller liknande. De tas inte emot.
(Hmm.. Undrar om en telefon med riktigt stor skärm funkar?)

 

Säkerhet på Tunnel Run 2014

 

14: Du får inte springa med en väska, eller ryggsäck, på ryggen.

Har du en camelback, eller annan lösning för vätska så får du stoppa den innanför västen och hoppas att ingen ser den.
(Det ska nog vara lugnt men jag kan inte hitta ngt specifikt om camelback i informationen)

15: Det finns hjälp att få!

Vi varje 150 meter finns en funktionär/sjukvårdare. Ta dig dit ifall något hänt eller om du vill bryta loppet.
Vänd gärna inte i tunneln, utan spring till den första sjukvårdaren framför dig. (Om det är möjligt, alltså)

Om du ser sjukvårdspersonal under utryckning (ambulans, polis, brandkår osv) så ska du självklart göra vad du kan för att släppa fram dem.

16: Publiken lever farligt

Eftersom loppet går i en tunnel dit publik inte har tillträde är detta ingen publikvänlig historia.
Det kommer vara hyfsat trångt och på vissa ställen måste publiken stå i körbanor med trafik.
Ok.
Du som tänker kolla på loppet kanske ska googla filmklipp dagen efter i stället.

17: Strunta i musiken och GPS:n

Du får inte ha hörlurar och GPS:n når inte satelliterna genom tunneltaket särskilt bra.
Du bör alltså lämna sådan saker hemma.

18: Du springer på egen risk!

Så det så.

 

 

Sist men inte minst:

Här kan du får svar på ännu fler frågor

 

2017-05-18T21:10:09+00:00 By |Löpning|0 Comments

Vad tycker du om det här inlägget?