Träningsmyter, problemen med dem och lösningarna på slutet.

simple-exercises-to-lose-weight

Ett av alla förslag från nätet hur du ska rasa i vikt med hjälp av träning..

Kost och träning.

När det gäller kost och träning så finns det många sanningar där ute som skulle må bra av lite lätt ifrågasättande.
Många tips, tricks och råd bygger på allmän välmening och lockelsen att förenkla.
Problemet är att att förenklade påståenden kan te sig motsägelsefulla när de ställs mot varandra och ibland skapas seglivade myter.
(För att inte tala om den känsla av uppgiven förvirring som detta skapar hos de flesta av oss.)

  • Att sola är bra för kroppen!
    (D-vitaminproduktion)
  • Att sola är skadligt för kroppen!
    (Malignt malanom)

För att utöka allt förvirring tänker jag ge mig in i debatten. Din alldeles egna hinderbanevän ska reda ut ett och annat.

Här kommer: Superkroppen sågar supersega supermyter!

 

sprallice-21.50

För och efterbild. Viktökning 8kg!

1. Gå ner i vikt genom att träna!

Att använda vågen som en måttstock på hur din träning går, kan vara brutalt missvisande. På bilden ovan har @sprallice gått upp 8kg(!) efter att ha lagt om kosten, börjat träna Crossfit och skurit ner på en och annan bira.

Förklaringen?
1: Muskler väger mer än fett.
2: Du skapar dina magrutor i köket.

Att försöka kompensera en ohälsosam kosthållning med träning kommer inte fungera över tid.
Anledningen att denna seglivade myt håller i sig, är att det hänger ihop en annan seglivad myt, nämligen..

 

whopper

2. Kalorier in, kalorier ut!

Har du någon gång hört att det minsann ”bara är att röra på sig mer och äta mindre” så går du ner i vikt?
Om det är så enkelt, varför är då hälften av Sveriges befolkning överviktig?

Jo..

1: Svältkost fungerar inte.
Du kommer inte kunna överleva över tid på en kost där du varje dag får i dig mindre än vad du behöver (alltså vad du gör av med.)
Med andra ord.
Du kan testa att deffa genom torsk och broccoli, men du kommer ge upp. Eller svälta ihjäl.

2: En kalori är inte inte kalori!
Du kommer inte kunna leva på mjölkchoklad även det stämmer med ditt kaloriintag. Sen har det visat sig i studier på råttor att de får en försämrad återhämtning om det fyller sitt kaloribehov med socker, efter träning.
Det kommer bli en stor skillnad på ditt resultat utifrån vad du väljer som energikälla.

Skillnaden mellan kalorier
Varför du inte ska fokusera på kalori in – Kalori ut

3: Öka farta´sista kvarta´!
Att fördubbla sin träning fördubblar inte per automatik förbränningen.
Men det kan mycket väl göra dig dubbelt så trött, dubbelt så hungrig eller dubbelt så osugen på att träna igen.

Läs mer om ökad förbränning här och varför det inte riktigt fungerar att öka förbränningen genom att öka träningen

4: Hormoner. Dessa krångliga hormoner.
Det finns bekymmer som bland annat stavas Leptin och Insulin!

Lösningen?

Räkna inte kalorier i onödan.
Ät riktig mat.
Träna för att du mår bra av det.
Försök inte rädda en dålig kost med ökad träning.
Stirra inte på vågen.
Vill du använda mätverktyg för att se om träningen ger de resultat du önskar, använd en kaliper eller väg dig i en bassäng

52-taco

3. Jag har en riktigt bra diet!

I studie efter studie slås det fast att dieter inte fungerar över tid.
Det spelar ingen roll ifall du kör 5:2, Atkins, LCHF och/eller för den delen Superkroppens kostråd.
En diet funkar ofta som en quick-fix och ibland kan det vara ett ovärderligt sätt att kicka igång vägen mot ett mål.
Men oavsett vilken diet du väljer, kommer resultaten att plana ut.

Det går däremot att ändra kosthållning och det går att äta sundare.
Men de lösningarna kommer med små steg och över längre tid.

Lösningen:
Börja med små steg.
Fall inte för frestelsen att få de resultat du misstänker tar år att nå, genom genvägar som är dagar långa.
Rensa ut processad mat och tillsatt socker.
Välj sunda alternativ och håll dig till lördagsgodis. (När det är lördag)

När det gäller alternativ till socker kan du läsa mer här: Alternativ till socker

 

Så, lycka till nu!

Och tänk på det här talesättet:
”Du blir inte tjock av en hamburgare (men inte heller smal av en sallad)”

 

2017-05-18T21:09:20+00:00 By |Crossfit, Övrigt|0 Comments

Vad tycker du om det här inlägget?