Milestonepod är en elektronisk pryl du sätter på skon för att mäta ditt löpsteg.
Du fäster din pod enkelt genom att trä in undersidan vid skosnörena

Milestonepod

I det här inlägget får du veta allt du behöver veta om den tekniska prylen Milestonepod.
En liten puck som du sätter på din sko och som mäter ditt löpsteg och otroligt mycket annat!

Jag vet att du vet.
Det finns för många tekniska prylar och att springa är ju inte svårare än att sätta det ena benet framför det andra i högt tempo och upprepa det under en stund.
Men!
Jag vet också att du vet, att när du väl har börjat springa så vill du veta hur långt, hur fort och hur bra det gick.
Och om du satte i hälen före tårna, hur ofta per minut och om vinkeln på fotledens inre bensegment låg i linje med horisontens krökning eller inte.
Nja, det där sista kanske inte är intressant men allt annat.
Och med Milestonepod snackar vi tamejtusan ALLT annat!

Exempel på display från appen
Bildexempel från appen
Bildexempel från appen
Skärmdump från appen
Skärmdump från appen

Vad mäter din Milestonepod?

  • Datum/Klockslag

  • Sträcka

  • Tid

  • Hastighet

  • Veckans antal löppass

  • Månadena antal löppass

  • Förbrukade kalorier

  • Fotens markkontakt

  • Steglängd

  • Effektivitet i löpsteget

  • Hastighet/kadens per km.

  • Hur ofta du sätter i foten

  • Hur du sätter ner foten

  • Hur hårt du sätter ner foten

  • Leg swing

  • Antal steg

Kom igång!

För att starta din Milestonepod:
1: Plocka upp den ur kartongen och montera batteriet som medföljer. (Se bara till att du vänder det med rätt sida upp)

2: Klicka isär hållaren, sätt den under skosnörena och klicka tillbaka överdelen.

3: Ladda ner appen som du hittar här:
Andriod: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.milestonepod.android

Låt din pod hjälpa dig att bli en bättre löpare

Om du vill ta din löpning ett steg längre och utvecklas som löpare, så kan poden hjälpa dig inom tre olika kategorier.

Kadens:

Det talas om att den optimala kadensen, hur ofta du sätter i foten när du springer, är 180 ggr per minut.
(Alltså 90 gånger per fot och minut)
Det är relativt vanligt att du tar för långa steg och därmed har en lägre kadens. Med poden får du hjälp att korrigera det!

Markkontakt:

Ju kortare tid foten är i marken när du springer, och här snackar vi millisekunder, desto bättre.
Det absolut mest effektiva vore ju att aldrig sätta i fötterna och bara flyga fram, men i väntan på att evolutionen korrigerar det så får du fokusera på att snabba upp spänsten.

Steglängden:

Allting hänger ihop i en helhet. När du väl får till balansen mellan kadensen, markkontakten och steglängden, så kommer du få ett skonsamt löpsteg som också är effektivt.

Med hjälp av Milestonepod så får du flera olika löpcoacher i ett!

Vad Milestone kan hjälpa dig med i din utveckling

Lär dig mer

Du hittar mer information om Milestonepod här: Mer information om Milestonepod

Här kan du beställa din pod: Köpa Milestonepod

Här hittar du ett filmklipp om hur den funkar:

För dig som vill bli en bättre löpare:
Superkroppen 3.0 – Bli en bättre löpare på 4 veckor!