Om Superkroppen 2017-05-18T21:07:15+00:00

Jag tror på superkroppen. Din superkropp!

Det sägs att..
Massajerna i Kenya hoppade högre i slutet av 1800-talet än vad de gör idag.
Romerska soldater dagligen sprang ett maraton med utrustning och att
en neandertalare lätt hade spöat Arnold Schwarzenegger i armbrytning!
(Ok, det där sista är jag inte helt säker på.)

Men, trots allt, vilken fantastisk potential vi har, och har haft, inom oss!

Japp, sen kom nutidsmänniskan.

Idag spenderar vi i regel 8 timmar på jobbet, 8 i sängen och 4 framför tv:n!
(Håll i hatten, 4 timmar!)
Vi äter sämre mat än någonsin och vi blir bara större.
Välfärdssjukdomar ökar.
Trots att vi är så effektiva med våra smarta mobiler och plattor i knäet, har vi inte tid för oss själva, familjen och träningen.

Hur blev det så här?

Att träna varje dag, och samtidigt välja bort skräpmat, menar vissa kan leda till ortorexi, (ohälsosam hälsohets), samtidigt som studier visar att en timmes gymmande per dag, inte ens kompenserar ett stillasittande arbete.

Så, hur ska du göra för att plocka fram den där supermänniskan du bär på?

superkroppen-youtube

Superkroppen till din tjänst!

Jag heter Andreas och jobbar som brandman och räddningsdykare i Stockholm.
Som brandman har jag förmånen att få arbeta fysiskt och våra årstester kräver att vi håller oss i fysisk form.
Utifrån det faktum, och namnet på bloggen, kanske du tror att Superkoppen syftar på mig och möjligen Mikael Persbrandts senaste magrutor?
Nope!
Sorry.
Den här bloggen är till för DIG och för att du lättare ska hitta tillbaka till din inre supermänniska.
För den finns där.
Yeah, I know.

dirty-dozen-london-east-0063

Träna hinderbana, få en superkropp!

Efter alla sporter jag testat, böcker jag läst, utbildningar jag gått och tävlingar jag deltagit i, kan jag lugnt säga att hinderbanor innehåller allt du behöver i träningsväg.
(Möjligen också crossfit, men det har jag inte hunnit kasta mig över ännu.)

Varför hinderbanor är så roliga?

Kika här: Varför det är så förbaskat kul att springa hinderbanor!

Tränar du inför ett hinderbanelopp så kommer du automatiskt träna allt du kan tänka dig!
Simning, löpning, klättring, kettlebell och överkroppsstyrka.
Har du tur kan du till och med få mig som instruktör!
I annat fall lovar jag dig att bloggen ger dig alla tips och fina verktyg att nå målet.

Så, bli inte förvånad om du snart håller med om att det vore bra med

#flerhinderåtfolket!

Några resultat och mer om mig som skriver här:

Några tävlingar 2016

OCR / Hinderbana
Arena Run
Ultimate OCR
Gropen Extreme
Tough Viking Stadion
Toughest Lida
OCR European Championships
Tough Mudder England
Tough Viking Djurgården
OCR World Championship 15k
OCR World Championship Team Competition

 

Övriga tävlingar:
Winterrun, Stockholm
Premiärmilen
Kistaloppet
Night Trail Run

Några resultat från 2014:

Brons i OCRWC!

Tänk att få stå på pallen, i landslagskläder i ett VM!
Alltså, jag är så stolt så jag spricker! Tredjeplatsen i min åldersgrupp och en bronsmedalj!
Helt fantastiskt! (Nåja, nog om det.)

Här kan du läsa mer om själva VM  och här kan du läsa hur det var att springa VM i hinderbana

 

bonpasta-halloumi2

Det är ganska flexibelt att vara flexitarian!

Hur äter en Superkropp?

När det gäller mat så är jag fantastiskt intresserad av vad jag stoppar i mig och inte så mycket hur maten ser ut.
Efter att ha testat och krånglat med alla möjliga dieter och kostråd, har jag bestämt mig för att “äta nyttigt” som en Flexitarian.
Flexitarianer äter som vegetarianer, men kött någon gång ibland.
Förvirrande? Inte alls!
Utöver det håller jag mig till ekologiska varor så långt det går och är en sån där jobbig kund som står i vägen för dig vid kyldisken och läser alla innehållsförteckningar.

Familjen:

Jag har en familj som inte syns så ofta på bloggen, men den finns, jag lovar!
Anledningen är att mina barn ska slippa att hitta sig själv på nätet i framtiden, i sammanhang de inte själva rår på. Därför är jag ganska sparsmakad med anekdoter från deras liv, de får helt enkelt blogga själva när den tiden kommer.
(Vilket min äldsta son har tänkt göra. Det kommer bli sjukt spännande!)

Vill du läsa hur du som förälder ska hålla dig undan?
Läs här: Frånvarande föräldrar skapar proffs.

Populära länkar på Superkroppen.nu:

Styrketräning:
Träna med Kettlebell
Öka i styrka på 4 veckor
Simning:
Övningar för att öka vattenvanna
Bli en bättre fridykare
Övningar för att hålla andan
Swimrun:
Alla inlägg om Ångaloppet
Obstacle Race:
Så här vinner du Tough Viking
Löpning:
Bli en bättre löpare på 4 veckor
Cykling:
Alla inlägg från Ride of Hope
Kolla den här filmen om Ride of Hope
Övriga länkar:
Superkroppen i media
Barnsäkerhet i bilen
Att dyka efter ett barn

Här hittar du alla de där förbaskat långa texterna som du inte hinner läsa mellan två tunnelbanestationer:

>>Krönikor hos Superkroppen


Vilka företag vill jag lyfta fram?

För att lyckas med min träning så har jag ett antal företag som hjälpt mig på olika sätt.
Hela min filosofi är att deras produkter och tjänster ska vara något som hjälper mig, som jag kan stå för och som ska vara bra (eller intressant) för dig som läser min blogg.

Vad jag använder i min träning:

Jag springer i kompressionskläder från MMSports, förutom när jag representerar Lynx.
Då springer jag i lynxkläder! Strumporna från Gococo är grymma och jag har testat några kommande modeller som jag tycker är helt fantastiska. (Hoppas de sätts i produktion!)
Jag har en pulsklocka från Polar (Polar M400) och de skor jag testar nu kommer från Merrell och Inov-8. (Inov-8 X-talon 200)

Träningsanläggning:

Vallentuna Gym och Sim. Det finns en anläggning i Vallentuna som är helt fantastisk och där tränar jag allt från klättring och simning till intervaller och styrketräning. Jag tränar också emellanåt på Extremfabriken. Kolla in deras inomhushinderbana. För min vardagliga träning hänger jag en del hos Gym&Motion i Åkersberga.

(Ja, förutom när jag springer i skogen, tränar hemma eller på jobbet.)

Företag, samarbeten, sponsorer och reklam!

Vill du komma i kontakt med mig?
Klicka här: Samarbeten

One Comment

  1. Henrik 19 oktober, 2016 at 00:08

    Jag har gjort 30:23 på 10km och 2:21 på Marathon.
    Kan Kettlebell verkligen göra att jag blir lika duktig som dig på att springa?

Vad tycker du om det här inlägget?