Olika alternativ till vanligt socker 2017-05-18T21:07:14+00:00
barn-skadas-av-socker

Barn skadas av för mycket socker. (Klicka för inlägg på TV4)

För dig som vill byta ut ditt socker mot något annat.

Först och främst, lite kort om GI, Glykemiskt index:
Glykemiskt index är ett mått på olika livsmedels effekt på blodsockret i kroppen.
Det som i första hand påverkar GI-värdet är kolhydraterna i livsmedlet.
Viktig är både typ av kolhydrat och mängden kolhydrater.
Socker, kolhydrater och stärkelse påverkar blodsockret, ju högre GI desto högre påverkan.
Högt GI = snabba kolhydrater
Lågt GI = Långsamma kolhydrater.

Gränsen för högt och lågt GI är 55.

Sötningsmedel och blodsocker:

Det finns vissa sötningsmedel som inte påverkar blodsockret alls och det finns vissa som gör det. Generellt tycker jag att du skall undvika sötningsmedel eftersom sötma ofta är en vanesak. Ge kroppen en chans att få testa alla smaker som finns, utan att förändra dem med socker!

Here we go!

 


 

Helt vanligt, men ekologiskt, socker

Vanligt socker (Vitt socker) GI 97

Strösocker, bitsocker och florsocker är olika former av Sackaros.
Sackaros är en disackarid som består av två monosackarider, (Glukos och fruktos, alltså druvsocker och fruktsocker)
Vill du veta hur den komiska formeln ser ut?
OK, den ser ut så här: C12H22O11.

Sackaros, det vi i dagligt tal kallar socker, består av glukos och fruktos.
I vanligt vitt socker är fördelningen normalt 50/50 mellan glukos och fruktos.

Livsmedelsverket har en poäng: 
Det finns inga positiva effekter på hälsan av att äta socker.
Glukos däremot behövs för hjärnans funktion. Men eftersom kolhydrater i form av till exempel stärkelse som finns i potatis och bröd, kan brytas ner till glukos i kroppen finns inget behov av att äta just socker.
Så det så.
Det. Finns. Inget. Behov. Av. Att. Äta. Socker. Punkt. (.)

 


 

Agavesirap

Agavesirap

Agavesirap GI: 25-50

(Även kallat agavenektar eller agavekoncentrat)

Utvinns ur en kaktusliknande växt.
Agavesirap har ett relativt lågt GI men smakar trots det, ganska sött.
Innehåller vitaminer och mineraler men också förhållandevis stora mängder fruktos.
Fördelen med fruktos är att det inte påverkar blodsockret som vanligt socker, däremot omvandlas överskottet av fruktos av din lever till fett.
Det innebär att vissa dietförespråkare menar att det är nyttigt, medan andra menar tvärtom, att det inte alls är särskilt bra.
Vanligt förekommande i Raw-Food.

Fördel: Relativt lågt GI
Nackdel: Innehåller stora delar fruktos, vilket är sämre för levern än sackaros.

 


 

ekologisk-ljus-sirap

Vanlig sirap. Och ekologisk! Tadaa!

Sirap :

Sirap finns i olika varianter (ljus, mörk, vit och lönnsirap) och används främst vid bakning.
Sirap tillverkas genom invertering av råsocker och är en tjock och segflytande vätska.

Sirap betecknar även de orena safter som bildas vid sockertillverkning, varav den minst rena går under beteckningen melass.

En populär ersättare till vanlig sirap är Fiber Sirap. Eller “Fiber Syrup”. Den skall enligt tillverkaren bara innehålla 5% socker och ett GI på 35.
(Jag känner mig alltid skeptisk till söta saker som inte innehåller socker..)


Bild på melass

Melass GI 55

Framställs av restprodukter vid sockerproduktion.

Melass smakar lite buljongaktigt.

Det används, om den kommer från sockerrör, ofta till framställning av rom.

Melass från sockerbetor används ofta för framställning av sprit och jäst, samt i foderblandningar och vid ensilering av gröda.

 


 

Kokossocker

Kokossocker

Kokossocker GI 30

Socker som utvinns ur kokosblomman.
Smaken är lite lätt kolaaktig.

Har lägre GI än vanligt socker.
Innehåller vitaminer och mineraler och är därför något “bättre” än vanligt raffinerat socker.

Klippt från hemsidan Ettsötereblod.se på frågan om vissa sockertyper är bättre än andra. Vilket de ofta inte är:

Dessutom verkar kokossocker, om jag har förstått saken rätt, innehålla mer fruktos än vanligt vitt socker. Det ger extra hög fettproduktion i levern. När fruktos tas upp av levercellerna bildas också urinsyra i kroppen. Urinsyra kan bilda kristaller i lederna och ge gikt. Personer som har gikt ska hålla sig borta från fruktos.

 


 

Honung GI 55

Honung tillverkas av honungsbin och honungen utvinns sedan ur dess bikupor. Honung kan framställas i princip var som helst och på senare år har trenden från New York, med takodlad honung, även spridit sig till Sverige.

Satsa på ekologisk honung eller honung från mikro-biodlare.
(Det senare för att stödja en rolig trend som kan hjälpa bina att överleva.)

 


 

Laktos (Mjölksocker) GI 66

Består av glukos och galaktos och är mjölkens naturliga socker. Om du är laktosintollerant så har du svårt att bryta ned detta socker och du kan få problem med magen. Är mindre sött än vanligt socker men har samma energiinnehåll.

Kuriosa: Det är ovanligt att barn är laktosintoleranta. Intolarensen brukar framträda i vuxen ålder. Om barn visar tecken på laktosintolerans, är det tyvärr större risk att de är allergiska mot mjölkprotein.
Vilket är en värre åkomma.

 


 

Muscuvadosocker GI 65-100

Ett sorts råsocker som framställs av sockerrör. Till skillnad mot vanligt vitt socker är muscuvadoscker varsamt behandlat för att behålla smak och färg. Passar till maträtter och bakning med lite rökig smak. Finns också i vissa chokladsorter.


 

Druvsocker/Glukos GI 141

Har samma energiinnehåll som vanligt socker, men är inte lika söt. Används därför oftare i större mängd för att någ samma sötma. Kallas även dextros, glukos- fruktossirap och stärkelsesirap. På engelska kallas det ofta för high fructose corn syrup.
Ett socker som snabbt tas upp av kroppen.
Används i extremt många produkter i stället för socker. Mycket vanlig i läsk.

Här kan du läsa mer om glukos:
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_26402.pdf


 

wpid-14375425964890.jpg

Jucie innehåller mer socker än frukt, eftersom stora mängder fibrer avlägsnas.

Fruktsocker/fruktos

Finns naturligt i frukt.
I vanlig frukt är mängden inte så stor och tillsammans med de vitaminer, mineraler och fibrer som frukten har, är frukt ofta ett bra alternativ till sötning. Torkad frukt eller fruktjuice innehåller högre halter av fruktsocker. Därför är ofta torkad frukt och juice ett sämre alternativ än färsk frukt.
Köp efter säsong och välj ekologiskt!

Så här skriver Livsmedelsverket om Fruktos:
Fruktos framställs ibland som är bättre, ibland som sämre för hälsan än glukos. Glukos och fruktos omsätts på olika sätt i kroppen. I normala mängder verkar inte fruktos vara mer negativt för hälsan än glukos. Däremot tycks stora mängder fruktos kunna påverka fettinlagringen ibland annat levern, och kan även påverka blodfetterna negativt.


 

Råsocker (Rörsocker) GI 97

Råsocker har samma GI som “vanligt” vitt socker men innehåller något mer av vitaminer och mineraler eftesrom det inte är lika processat som vitt socker. Ett något bättre alternativ därav.


 

Farinsocker

Farinsocker (eller kort och gott farin) är en brun eller gulbrun sockerblandning bestående av sockerkristaller och mörkbrun rörsockersirap. Farinsocker är inte lika väl raffinerat som vanligt vitt socker och därför inte heller lika sött. Farin är lite kryddigare i smaken och används därför ofta i kakrecept och desserter. Farinsocker kan också användas i vissa varmrätter och som krydda i såser och marinader. Svenskt farin är vanligtvis behandlat med maltodextrin för att göra det enklare att strö. Farinsocker är en viktig ingrediens i äggtoddy och Irish Coffee.

Ordet farin kommer av latinets farina, vilket betyder mjöl (jämför franskans farine – mjöl). Det kan således argumenteras att farinsocker etymologiskt sett borde betyda florsocker/pudersocker.


 

yoghurtglass2

Maltodextrin

Maltodextrin GI: 105

Maltodextrin är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i extremt korta kedjor av stärkelse, vanligtvis med syra och/eller enzymer. Maltodextrin är ett samlingsnamn för polymerer av glukosenheter och är en mycket lätt, vit, kristalliknande och smaklös substans. Det tas snabbt upp i kroppen.

Hoppsan!

En smaklös substans! Det här är alltså en typ av socker som inte smakar sött.
Det innebär två problem.
1: Det är svårt att avgöra hur mycket du får i dig med hjälp av hur sött något smakar.
2: Det används ofta för att dryga ut sötningsmedel. Alltså, du köper något “sockerfritt” men får sötningsmedlet utspätt med maltodextrin. Du kan i så fall lika gärna äta vanligt socker.
Min egen gissning är att det trots allt är bättre med “riktigt” socker i längden.

Ps. Många sportdrycker och energybars innehåller maltodextrin för att ge mycket energi utan att drycken eller barsen ska smaka sliskigt.  Maltodextrin omvandlas till druvsocker i kroppen och ger i stora mängder viktökning i form av fettinlagring.

Här kan du läsa om 7-elevens sockerbluff


 

Invertsocker

Invertsocker bildas genom spjälkning (hydrolys) av vanligt socker. Precis som vanligt socker innehåller det lika delar glukos (druvsocker) och fruktos (fruktsocker). Invertsocker har däremot en sötare smak och kan användas till att minska mängden av socker i ett recept. Det har en bättre konserverande effekt än vanligt socker, och kan blandas med vanligt socker för att hindra kristallisering, något som används i bland annat sirap.

 


 

Maltos GI 150

Används ofta inom tillverkning av öl.

Maltos, även kallat maltsocker, är en lätt förjäsbar sockerkedja, som förekommer i malt. Maltsocker är en sammansatt sockerart, en disackarid. I människans matspjälkningskanal spjälkas maltos till monosackariden glukos.
Maltosmolekyler bildas när två glukosmolekyler förenas med en 1,4-glykosbindning. Detta betyder att glykosbindningen uppstår mellan kolatom nummer 1 på den ena glukosmolekylen och atom nummer 4 på den andra.


 

Isoglukos

Är ett kemiskt framställt, obalanserat, socker. Sockret har inte lika delar fruktos och glukos som är bundna till varandra, utan i detta socker är fruktosen i majoritet (55%) mot glukosen (42%) och även obunden, vilket gör att den mycket snabbt når ut i blodet.

Isoglukos kallas ibland även High Fructose Corn Syrup (HFCS) och är vanlig i läsk.

I skrivande stund har det en liten del av den europeiska marknaden ca 5%, men väntas ta en tredjedel av marknaden när EU:s importkvoter ändras 2016 och 2017

Isoglukos har bland annat pekats ut som en huvudorsak till hela den amerikanska fetmaepidemin. Det har också kallat det “mest åtalbara problemet i vår kost” i USA.

Isoglukos är tyvärr också mycket billigt att tillverka. Den traditionella sockerindustrin kommer troligtvis att behöva sänka sina priser med 40 procent för att möta konkurrensen, vilket kan leda till vanligt socker slås ut.

Du kan läsa mer om isoglukos på den här länken: Isoglukos – Värstingsockret 

 


 

Sist men absolut inte minst!

olika.kolhydrater

Kolla vilken skiss! 

Jag hittade denna skiss på TränaStyrka.se.
Den beskriver oerhört bra hur olika sockerarter påverkar din kropp.

Om du följer de olika sockerarterna ner till slutet på varje händelsekedja, så ser du hur din kropp troligtvis kommer motta det.
Tycker du att det är för många rutor att hålla reda på?
Då är det kanske ännu viktigare att du kikar nu.

Lycka till!

5 Comments

  1. Oriol 13 september, 2014 at 10:38
  2. Andreas 13 september, 2014 at 11:31

    Hej,

    Både ja och nej.
    Stevia står med i en sammanställning om sötningsmedel, men den har jag inte skrivit klart.
    Håll ut! 🙂

  3. Bluffen på 7-eleven - Superkroppen.nu 17 september, 2014 at 11:53

    […] maltodextrin som näst största ingrediens, så kan man ganska lätt bolla med sanningen. Maltodextrin påverkar […]

  4. Omöjligt att träna sig smal 11 februari, 2016 at 00:11

    […] Olika alternativ till vanligt socker […]

  5. björn larson 28 april, 2016 at 16:17

    Druvsocker är raka motsatsen till high fructose syrup Druvsocker innehåller ingen fruktos!

Vad tycker du om det här inlägget?