notter

Nötter – ett klockrent mellanmål!

Nötter har lång hållbarhet, innehåller nyttiga fetter och saknar tillsatt socker!

Det finns också forskning som visar att 500 kcal i form av nötter kan leda till viktminskning, om de ersätter samma energimängd i form av annan mat. Orsaken till det är att fettet i nötterna är särskilt gynnsamt för att hålla energiförbrukningen och fettförbränningen uppe.
Nötter har också ett generellt lågt GI, vilket är bra för att hålla blodsockret i schack.

Nötter ger ett visst skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och vissa cancerformer.

Vilken grej!

Du förresten, tre av nötterna på listan är inte nötter. Spännande va?!

Välj naturella nötter!

När nötter rostas, bryter värmen ner vissa näringsämnen.
Tillsatt salt behövs normalt inte för kroppen (du får i dig tillräckligt ändå) och för mycket salt kan ställa till det för dig som har högt blodtryck.
Därför, kör naturella nötter så ofta du kan!

Pecannöt

Pecannöten funkar inte bara bra i müsli, bakverk och nötblandningar, den är också vansinnigt nyttig!
Det som speciellt utmärker den, är dess höga antioxidantinnehåll, vilket faktiskt är det högsta bland alla nötter. Nötter med det bruna innerskalet kvar har generellt mycket antioxidanter.
Fetthalten i pecannöt är hög, men det är nyttiga fetter så det gör ingenting.

Paranöt

Selen är ett grundämne kroppen använder för att producera antioxidanter, vilket skyddar oss mot för tidigt åldrande, cancer samt hjärt- och kärlsjukdomar. Den brasilianska paranöten är naturligt rik på selen och en handfull av dessa varje dag är lika effektivt som många kosttillskott med selen.

jordnotter

Jordnöt

Detta är egentligen ingen nöt utan en baljväxt.
Därför är inte fettkvaliteten lika bra som hos nötter och tyvärr även ett för vissa allergiframkallande livsmedel. För den som tål jordnötter har de dock en del bra egenskaper.
Jordnöten är proteinrik och innehåller resveratrol, vilket är en antioxidant som tycks skydda mot bland annat Alzheimers sjukdom.
Jordnötter är ofta ett mycket bättre alternativ än chips och ostbågar – även om riktiga nötter är snäppet ännu bättre!

Valnöt

En fantastisk nöt med mycket antioxidanter och en höga halter omega-3 i form av ALA. Den fettsyran byggs bland annat in i hjärnan och kan dessutom omvandlas till omega-3-fettsyran DHA, som annars finns i fisk. Varför detta är bra?
Jo, de ger valnöten egenskaper som är bra för hjärnan, och redan antikens greker rekommenderade valnötter till personer med dåligt minne och koncentrationssvårigheter.

(Eller också bara för att den ser ut som, just det, en hjärna!)

Hasselnöt

Så länge det bruna innerskalet är kvar är hasselnöten en mycket antioxidantrik nöt.
Innehållet av magnesium och kalium är dessutom högt och halten E-vitamin är på topp.
Hasselnöten innehåller även betasitosterol, vilket har en kolesterolsänkande effekt.
(Det är bra!)

Cashewnöt

Innehållet av antioxidanter i cashewnötter är något lägre, än hos de nötter som har mer färg.
Till dess fördelar hör dock ett högt innehåll av järn, folsyra och magnesium.
En prisvärd liten rackare som funkar till det mesta. Vanlig i asiatisk matlagning och kanske något för dig som vill hotta upp ditt gamla recept till Flygande Jakob.

Mandel

Mandeln är egentligen en stenfrukt och ingen nöt, strikt botaniskt.
Det innebär att du kanske kan äta mandlar, även om du är nötallergiker.
Dess näringskvaliteter är dock i nivå med vanliga nötter. Det verkar som att det är något svårare för kroppen att absorbera fettet från mandlar, vilket gör att det är lätt att hålla formen även om man äter en hel del mandlar.
Personligen älskar jag mandlar och käkar lätt upp en hel påse om jag får chansen!

Macadamianöt

Macadamia produceras endast på ett fåtal platser på jorden och skörden är begränsad. Dessutom är deras skal extremt hårt och svårt att knäcka och sammantaget gör detta macadamianöten till den dyraste nöten på jorden. Det är dessutom den fetaste nöten och den innehåller ca 22 procent palmitoljesyra, vilket är en omega-7-fettsyra som är mycket sparsamt förekommande i andra nötter. Den har vissa kolesterolhöjande egenskaper vilket kan göra macadamianöten sämre för hjärt- och kärlhälsan.
Observera att macadamianötter är giftiga för hundar!
No nuts for the dog alltså!

Pistaschnöt

Denna gröna nöt är rik på antioxidanter, vilket avslöjas av färgen som kommer just från antioxidanterna. Den har goda hjärt- och kärlskyddande egenskaper och det är en personlig favorit i rostad form som snacks, även om skalet är sjukt osoft att knapra på.
Andra nyttigheter i pistaschnöten är isoflavoner som daidzein och genistein, vilka är kända för att skydda mot bland annat bröstcancer.

 

kokos-olika-produkter

Kokosnöt

Det är kanske inte en nöt i den bemärkelsen man tänker sig (och det stämmer ju eftersom det i botanisk mening är ett frö) men den är synnerligen användbar.
Jag brukar steka, i princip allt jag steker, i kokosolja. Oljan är också fantastiskt bra att poppa popcorn i och oljan ger popcornen en smarrig smak av kokos. (Om man gillar smaken av kokos alltså)
Kokosflingor kan du äta i stället för chips.

Själva kokosnöten:
Kokosnöt innehåller 90 procent mättat fett, mer än något annat livsmedel.
70 procent av detta fett är korta och mellanlånga mättade fetter som – till skillnad från de långa mättade fetterna – inte sänker insulinkänsligheten och gör oss feta. De är inte heller farliga för hjärtat och lagras inte ens som vanligt fett i kroppen. En del av kokosfettet förbränns direkt i levern och avgår som värme. Därför är det lättare att hålla vikten när kokos är en fettkälla.

 

Så, med allt detta sagt, se till att ladda på med lite nötter till helgen!

 

 

2017-05-18T21:09:59+00:00By |Flexitarian|1 Comment

One Comment

  1. Tussi Lovén 9 januari, 2017 at 10:01

    Jag saknar information om nötternas hållbarhet. Hur länge håller sig t ex valnötter i sina skal i tät förpackning ? Vad händer med fetterna i nötterna? Blir nötterna oätliga eller t o m giftiga ?

Vad tycker du om det här inlägget?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.