Fodrade tights – Perfekt när kylan kommer!

Min erfarenhet av löpning på hösten och vintern, är att det är lätt att överdriva kylan.
Du behöver egentligen inte klä dig så varmt som du tror.
Men!
Det är såklart bra att hotta upp garderoben lite när mörkret kommer!

De vintertights jag använder har jag fått från Runningshop.se

Du hittar tightsen här: Länk till fodrade tights

Tights
wintertights
Fodrade tights
Löpartights från Runningshop
Asics runners tights

Detta behöver du som ska springa på vintern!

När du ska springa på vintern, eller hösten, eller när det är svinkallt under svensk sommar (Hej Stockholms Maraton!) så tycker jag att du ska fokusera på att vara varm de första 5-10 minuterna. Det löser du inte genom att dundra ut i minusgrader och hålla maxtempo med pipande luftrör och tårar som fryser längst tinningarna när de pressas bakåt av fartvinden, eller förvara brallorna i kylen som i den här gamla reklamen som känns förlegad.

Du gör så här:

  1. Spring!
    Jo, det kan vara superknöligt att ge sig ut, kallt och jävligt, men oftast är det inte 200 gånger jobbigare bara för att det är 2° kallare. Det mesta sitter i ditt huvud så det första tipset blir därför att – Ge dig ut!
  2. Spring i dina hetaste kläder!
    Byt om en stund innan du drar ut. Så hinner du värma upp dina kläder som troligtvis legat i rumstemperatur. Du får helt enkelt tänka att dina kläder också behöver uppvärmning!
  3. Mössa och vantar på!
    Ta på en tunn mössa och tunna löparhandskar. Du kan såklart använda Lovikkavantar och pälsmössa, men du ska kunna förvara dem på något bra sätt när du blivit varm.
  4. Klä dig i rätt ordning!
    Använd funktionsmaterial närmast kroppen, jag kör (hör och häpna!) ofta en vanlig bomulls-hood ytterst. Det viktigaste är att det finns en dragkedja, så att du kan reglera värmen genom att öppna den.
  5. Varma tjocka, men tunna tights! 
    Du kan såklart köra långkalsonger under dina vanliga löpartights, eller köra ett par löparbyxor utanpå, men om du ändå tänker satsa lite på din löpning så tycker jag att dina tredje par löpartights ska vara fodrade.
    Du hittar de jag har testat här: Fodrade tights från Runningshop
  6. Spik i skon!
    Gör skorna halksäkra! Det finns många skor som har spikdubbar, men det finns ännu fler som inte har det. Med all säkerhet kommer därför dina favoritskor sakna vintergrepp och det löser du enkelt här: Spik i foten? Jajemen!
  7. Spring inomhus om det är kallare än -15°
    Ok, det finns faktiskt gränser. Jag brukar hålla mig inomhus när näsan känns som att den klistrar ihop sig så fort du drar ett djupt andetag. Då blir det löpband, en varm kopp kaffe, bullar och en favoritfilm på TV:n i stället.
2018-11-20T14:41:36+00:00By |Reklam, Superkroppen testar|0 Comments

Vad tycker du om det här inlägget?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.