..och tyvärr gäller det även vuxna.

S%C3%A5%20skadas%20barn%20av%20f%C3%B6r%20mycket%20socker

Socker påverkar din kropp på många olika sätt.

Problemet med socker är att det egentligen inte behövs, men det finns överallt och det har en förmåga att få oss människor att gå i spin.
Eller ner i spagat.
Eller känna oss lite gladare.
Det här vet många matproducenter och därför är det väldigt lockande att smyga ner lite socker i käket.
Varför inte förresten?
Det blir ju så tråkigt utan, eller hur?

Vilka söta muskler du har, Honey!

När du äter något, egentligen oavsett vad, så kommer ditt blodsocker öka.
Blodsocker är bra, till en viss gräns, och kroppen tar hand om överskottet ifall nivåerna som far runt i blodbanan blir för höga.
Det här fixar din kropp med hjälp av insulin och efter att insulinet har fått jobba lite, så sjunker blodsockret igen.
(Diabetiker har lite svårt med det här eftersom insulinproduktionen är dålig, eller obefintlig hos dem.)

Var tar sockret vägen? 

Insulinet kan inte trolla bort socker hur som helst, mer sopa det under mattan.
Om dina muskler har arbetat och tömt sina energidepåer så kommer kroppen se till att blodsockret först fyller upp musklerna med glykogen.
Om dina muskler inte har arbetat på länge så lagras sockret som fett i stället, i väntan på sämre dagar, och här har insulinet ett nyckelroll.
Det är insulinet som knackar på hos fettcellerna för att hjälpa sockret att ta vägen någonstans.
(Ok, jag vet att det här är förklaringar som passar 5-åringar, men i alla fall.)

Har du fel på insulinfabriken?

Är du diabetiker måste du tillföra insulin utifrån.
“Men vänta nu!” Säger den uppmärksamme.
“Vad händer om jag tränar och ser till att musklerna behöver energi?”
Precis!
Om du tränar och låter dina muskler anstränga sig, så kommer träningen att kunna ersätta delar av det insulin som måste tillföras.
En diabetiker kan till och med klara sig utan extra insulin ifall träningen är effektiv!
Och du som inte har diabetes kommer också gynna,s eftersom ditt insulin räcker längre.

Vad har det här med barnen att göra?

Jo. Många produkter som vänder sig till barn är sötade.
Barn verkar gilla söta grejer och vi föräldrar verkar gilla att köpa det som barnen vill ha.
Sen verkar det som att matproducenterna gillar att sälja det som säljer, till råga på allt, och plötsligt är marknaden full av smaskiga saker.
Win-win alltså!
(Eller kanske snarare, loose-loose.)

Det här fungerar ju så klart ypperligt så länge dina barn springer runt som besatta och gör av med den energi som petas in. Men de dåliga kostvanorna hänger kvar även när de blir trötta tonåringar.
Lägga om en tonårings kost?
Hahahaha!
Har du inte pallat att ta fighten med sockertrollet när barnen är små, så önskar jag dig alla lycka i världen att göra det när de är tonåringar.

Så, gör så här: 

1. Kolla filmen ovanför.
2. Se den mängd barn äter varje dag. (300gr sötsaker per dag)
3. Kolla också mängden socker som livsmedelsverket rekommenderar. (Alltså, den mängd de rekommenderar att du håller dig under)
4. Kolla sedan mängden som världshälsoorganisationen diggar
5. Sist, och faktiskt minst, mängden som din tandläkare gillar.

Så, har du ett stillasittande jobb, eller om dina barn gillar att ta det lugnt med iPaden i knäet, så kan det vara en mycket god idé att skära ner på sockret.

A lot.

Vill du har lite tips på smaskiga grejer som funkar (tro mig, min 9-åring är brutalt kräsen) så kan du klicka på länken här:

Bloggens alla recept

Undrar du vilka frukter som innehåller socker och hur mycket, kan du kolla här:

Så här mycket socker innehåller frukt

2017-05-18T21:10:30+00:00 By |Övrigt|0 Comments

Vad tycker du om det här inlägget?