Löpträning i Hacksta, Åkersberga

På språng med Superkroppens Instagram!

Hacksta i höstskrud

Uppladdning inför löpningen nästa år

Jag har som mål att springa milen under 40 minuter.
Du kan läsa om mitt träningsupplägg genom att klicka på den här länken:

I korta drag har jag lagt upp träningen med intervallpass, övriga pass och distanspass.
Övriga pass kan vara allt som har med någon form av löpning att göra. Där passar även fotboll, innebandy, fartlekar och/eller andra typer av konditionssport.
Av erfarenhet kan jag numera lugnt säga att cykling inte funkar för att bli en bättre löpare och att springa till bussen då och då inte heller ger så mycket. Även om det såklart alltid är bra att röra på sig.

Utrustning:

Jag körde med mina löpkläder som jag under året samlat ihop.
Funktionsbrallor från Reebok, en funktionströja från Resorb (egentligen Click) och terrängskor, också de från Reebok.
Mobil med träningsappen FunBeat och pulsklocka.

Sist men inte minst så har jag min låtlista “Running” på Spotify. (Kicka på länken så kan du följa den!)

Löpningen:

Troligtvis gick jag ut lite för hårt i i början, i vanlig ordning.
Efter drygt 4 minuter ropade appen ut att jag passerat en kilometer.
Skyltarna i spåret visade dock annat. Den första skylten låg redan bakom mig.
Troligtvis hade det återigen har blivit en krock mellan Spotify och FunBeat.

Löpspåret i Hacksta är kuperat och har ett par riviga backar.
Min löpteknik har alltid varit att ta i både i uppförsbackar och nedförsbackar, och försöka återhämta mig under raksträckorna.
Jag tänker mig att uppförsbackar är bra för att bygga styrka, och nedförsbackar är bra för farten.
(Och adrenalinet som väller fram när man är livrädd för att stuka fötterna till oigenkännlighet.)

Min, högst ovetenskapligt, uppmätta maxpuls är minst 194 slag per minut, och min beräknade är åtminstone 183 (220 – ålder)
Så med det i åtanke så kan jag då och då snegla på pulsklockan.
Är jag trött men pulsen relativt låg, så tvingar jag mig själv att öka lite.
Det gäller att bli av med latmasken.

Sammanfattning av dagens löptips:

1: Införskaffa bra utrustning som är så pass dyr att du känner dig tvungen att använda den.

2: Använd pulsklocka, Spotify och någon form av tränings-app.

3: Spring hela tiden i övre delen av din komfortzon. Alltså, spring så att du hela tiden känner att du ligger på ditt max.
(Det rör sig om max en timme, det klarar du galant!)

4: Notera tiden.

 

Efter löpningen:

10616866_307233606127538_1050811922_n

Selfie. Dying selfie.

Efter att du har sprungit klart så bör du notera alla dina värden och resultat, samt ta en passande bild till Instagram.
(Eftersom du vet att en löprunda som inte dokumenterats genom minst två tekniska lösningar, inte existerat)

 

Klart!

 

 

2017-05-18T21:10:29+00:00 By |Löpning|0 Comments

Vad tycker du om det här inlägget?