Öka dina testosteronnivåer – Undvik detta – Del 3

Det finns mängder med saker som påverkar hormonbalansen i din kropp.
Generellt går denna guide ut på att du som man ska öka möjligheterna till att höja sina testosteronnivåer, och minska dina östrogennivåer.
Pendeln ska slå över från den kvinnliga sidan, till den manliga så att säga.

Har du någon gång laborerat med doping?
Känner du på dig att de där ryssfemmorna på gymnasietiden, när du drömde om att bli dörrvakt, kanske förändrade mer än din akne och PB i marklyft?
Ta ett seriöst snack med din läkare eller androlog. Detsamma gäller om du har käkat alldeles för mycket muskelpulver med diffusa etiketter och flashiga namn.

Andra saker du ska undvika, som inte är fullt lika dramatiska, hittar du här.
I detta fantastiska inlägg om vad du ska undvika för att öka dina testosteronnivåer!

(Ja, jag fattar, det är klart att du inte är så puckad att du har dopat dig, men för alla andra kommer punkt 1…)

9 saker att undvika, om du vill höja ditt testosteron!

Siffran 1Doping. Undvik doping!

Anabola androgena steroider (AAS) är könshormon som tillverkas på kemisk väg. De stimulerar muskler och olika vävnader i kroppen.
Du kan få bättre resultat, öka i vikt och kralligare muskler, men du kan också:

  • Dö i förtid
  • Få skador på psyke och hjärna
  • Utveckla större bröst. (Hos män)
  • Få framtida potensproblem och minskade testiklar. (Och de kommer inte bli större när du slutar dopa dig)
  • Få akne och hudbristningar.
  • Du riskerar också att bli svartsjuk.
    (Vilket är sjukt osoft för din partner och dig själv!)

Alltså, dopa dig inte!

Här kan du läsa mer om: Testosteron och doping
Här kan du få hjälp om du har dopat dig tidigare och mår kymigt.

Fördjupning Testosteronnivå

En normal testosteronnivå för män i blodet ligger mellan 12 och 35 nmol/l och varierar över dygnet.
Nivåerna kan vara upp till 30 procent högre på morgon mellan klockan 07.00-10.00 jämfört med andra tider på dygnet.
Vilken roll dygnsrytmen har är ännu inte känt men det är viktigt att du tar dina tester på morgonen.
Främst för att dessa värden anses vara dina referensvärden.

Den största negativa påverkan på dina testosteronnivåer får du av andra sjukdomar och av övervikt.
Majoriteten av män har normala nivåer även när de når 80-90-årsåldern även om testoeronnivåerna sjunker med åren.
(En normal hastighet är 1-2% per år efter medelåldern.)

Källa: SVT Vetenskapens Värld – Avsnitt: Vardagsmotion

Viktigt att veta!

Jag har sponsorer. Vissa produkter jag fått, vissa har jag köpt själv, alla är sådana jag använder för att jag tror på dem. Sidan innehåller länkar från Google. Vissa av länkarna går via Addtraction men du väljer såklart själv var du köper dina grejer.

Sluta stressa!

Jag vet.
Det är sjukt stressande att ha det stressigt, och till råga på allt höra att du ska stressa ner.
När fan ska man få tid att ta det lugnt!
Men nu är du här av en anledning och det är…
Dags.
Att.
Andas.

Vi behöver inte gå in alla olika negativa effekter stress skapar i din kropp. Du måste helt enkelt inse att det är coolt att se ung, pigg och fräsch ut.
Och det fixar du inte genom att jobba över, klämma in träning på lunchen, jobba hemma på kvällen, panikmaila ifrån publiken på ungarnas fotbollscup (de ser dig och glömmer inte!) och sen försöka ta ett snack med sambon, över den där jävla serien som alla andra hinner se.

Det svåraste är att inse att man är stressad.
Eller inse att det liv man lever kanske är fel, trots att ekorrhjulet ger dig skavsår och bilköerna magsår.

Softa kompis.
Det kommer ge dig fler kvalitativa år och hur många har du kvar egentligen? (Hoppsan! Apropå stress…)

Hur minskar du din stress?

Jag började att prioritera sömn. Gör det du med. Se det som ett träningspass lika viktigt som något annat.
Maten. Se till att käka, då har du också en förmåga att sova bättre.
Umgås med barnen kvalitativt.
Säg nej till tråkiga saker.
(Fråga dig själv: Måste jag? Är det roligt? Tjänar jag oförsvarbart mycket pengar på det? – Minst två ja, annars hoppar du över)
Se till att planera in ledig tid i kalendern.
Stäng av mobilen.
Prata med din sambo.

Reklam från andra

Drick te i stället för kaffe
Nocco - Tropical

Undvik stora mängder koffein.

Jag är en riktigt kaffetorsk och ni som känner mig förstår att det är en kamp att gå ner från 10-12 koppar en vanlig dag till 3(!)

Nåväl.
Det finns ett antal positiva effekter med att minska en galen mängd koffein till en något mer modest.
Inför träning kan det däremot funka med koffein och det finns studier som visar att testosteronet ökar lite.
Men för mycket koffein verkar i stället sänka halten testosteron!
Ironiskt nog så innehåller vissa energidrycker* så mycket koffein att de potentiellt skulle kunna få ditt testosteron att minska. (Hoppsan!)

En annan positiv effekt med att dricka mindre kaffe, är att du sover bättre.
Vilket gynnar din återhämtning, dina testosteroncykler och minskar din stress.
(Och stress är ju en faktor som i sig minskar testosteronnivåerna)

Jag har gjort så här

– Maximalt 3 koppar kaffe om dagen.
– Jag dricker kaffet utan mjölk (för suget, blodsockret och risken för prostatcancer)
– Jag dricker te i stället. Rooibos innehåller inte koffein eller tein.
– Inget kaffe efter kl 16, eftersom utsöndringen av adrenalin pågår i upp till 6 timmar.

Länkar:

https://www.doktorn.com/artikel/h%C3%A4lsoeffekter-av-koffein-v%C3%A5rt-%C3%A4lskade-kaffe-och-te

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22349085

*Energidrycker utan kalorier, saknar energi. (Ironiskt men sant!) Och ett par burkar som innehåller koffein motsvarande 3 koppar kaffe, kan potentiellt minska testosteronet trots att de marknadsförs av personer som ser ut att ha otroliga nivåer av testosteron i kroppen!

Saker som heter Testo…*

Det finns en mängd olika produkter som har namn, som i sin tur anspelar på testosteron.
Generellt vill jag säga att du inte ska köpa dessa produkter. Anledningen är min misstanke är att preparaten oftast är verkningslösa eller innehåller substanser som kan vara skadliga eller olagliga.
Det kan också finnas ämnen som ligger i en gråzon.
(Vilket innebär att de är lagliga i juridisk mening, men inte OK när du tävlar.)

Du behöver inte dessa grejer och om du ska köpa tillskott så ska du veta exakt vad du gör, och vad du får i dig.
Punkt.

Klicka på egen risk:

https://www.bodystore.com/testox

Vissa produkter innehåller förbjudna ämnen.
Här kan du läsa mer om det:

Tyngre.se – Otillåtna ämnen i PWO

Undvik failure!

Du ska lyfta tungt, missförstå mig inte.
Men! Det finns inga goda skäl att lyfta så hårt, så tungt och så länge, att tekniken fallerar. Eller att du skadar dig.

Om du vill lyfta tungt, säkert och klämma ut så många repetitioner du bara orkar, kör ett lugnt tempo då.
Testa 5/5 kadens. Då hinner musklerna tröttas ut innan dina senor, ligament och andra viktiga detaljer går sönder.

5 sekunder upp, 5 sekunder ner, repetera.
Klart!

(Sen äter du som en häst)

Alkohol i stora mängder

Alkohol är en lurig drog. Det kan kännas som att nivåerna av testosteron ökar, särskilt om du observerar brötiga män på krogen och det finns studier som visar att ett glas rött då och då är gynnsamt. Men alkohol, i mängder och över tid, har en ganska negativ effekt på oss människor. Är du biologisk man minskar dina testosteronnivåer och ditt östrogen ökar.
Här kan du hitta mer information om hur alkoholen påverkar dig:

Så påverkar alkohol dina testosteronnivåer

Vad du ska göra?

Undvik att dricka stora mängder alkohol. Det kan även leda till fetma vilket också sänker nivåerna.
Alkohol är alltså raka motsatsen till win-win.

 Smått och gott att undvika

Sojabönor (det är möjligen en myt) samt Lakrits och Mynta.
Just det, alkohol också. Så inga fler smarriga Mojitos på närmsta bar alltså!

Undvik sojabönor

Ok, innan du sätter din veganska proteinshake i halsen vill jag snabbt meddela att soja inte verkar vara så farligt för testosteronet.
En myt alltså.
Däremot verkar den soja, som vi människor oftast får i oss, vara sjukt processad och inte alls särskilt nyttig.
Läs gärna hela det här inlägget om soja och varför det kan vara problematiskt och blunda för den uppenbara produktplaceringen längst ned på sidan. Eller köp det där proteinpulvret om du vill ha något veganskt i din shaker.

– “Förresten, vet du hur man tröstar en vegan?”
– “Nä”
– “Soja, soja.. ingefära!”

Lakrits och testosteron

Turkisk peppar är ju fantastiskt smarrigt och minst lika roligt att bjuda på utomlands!
Om reaktionen låter vänta på sig vid första stund, kan du lugnt luta dig tillbaka och vänta tills testpersonen tuggar till och frigör det där salta inuti som garanterat lockar fram grimaser hos den drabbade och råflabb med knäklapp hos dig.
Succé på varje fest!

Och du, kanske finns det en poäng att bjuda alla strandraggare på 250gr lakrits var, nästa gång du åker till Ibiza.
Det kan nämligen sänka deras testosteronhalt med 44%!
(Oh My Frickin God!)

Så, från och med nu håller du dina kleptomankorvar borta från snasket och gymmar lite extra i stället. Så kan du ta över stranden nästa gång.

Här kan du läsa mer om varför laktrits är dåligt för dina testosteronvärden

Undvik tillsatt socker

Det utskällda sockret.
Personligen har jag ett bitterljuvt förhållande till socker. I mellanstadiet hade jag bland annat det tvetydiga nöjet att vinna tävlingen “flest hål vinner” som den tjocka flourtanten tvingade oss vara med i med gapande brödsaxar och handsvett, medan hon räknade högt.
1-2-3-4-5… Oh herre min je! Det var många hål det!

Om jag blev mobbad och utfryst?
Nä. Vinsten har följt mig under tystnad sedan dess. Veronica fick ta smällen. Hon vann skenbart med sina ihopskrapade kariesangrepp och när bilan skulle falla över mina axlar och döma mig till social utfrysnad så stirrade hon bara.
“Dig har jag redan räknat va?”

Varför socker och testosteron inte hör ihop

Reklam från andra

Reklam från andra

Ät inte för lite

Undvik att äta för lite, eller alldeles för mycket!

Om du får i dig mindre energi än vad du gör av med, så kommer du troligtvis gå ner i vikt. Till en början.
Men på sikt kommer det hända andra saker i kroppen också.
I den absoluta förlängningen skulle du kunna svälta ihjäl men innan dess händer en mängd andra otrevliga saker.
Så "kalori in - kalori ut", som många slänger sig med, är absolut inte en så enkel metod som folk brukar påskina.
Du måste äta bra, tillräckligt mycket och tillräckligt ofta.

Men!

Håll i dig nu, nu rycker jag plåstret snabbt.
Du får inte bli fet!
Den paradoxala, men samtidigt enkla, lösningen är att äta bra mat tillräckligt ofta (eller sällan) beroende på var du befinner dig på viktskalan.

Runners World - Att äta för lite

Bukfetma på Wikipedia

Barn, fruar, giftermål och kalsonger(!)

Det visar sig att singlar har högre testosteron än vad familjefarsor har.
Och själva skilsmässan verkar dra upp nivåerna.

Att ha ett gäng ungar som ränner runt dina ben på dagarna och tvingar dig att trampa på legoklossar, håller dig vaken på nätterna och dundrar fram med snorbubblor och mardrömmar när du precis orkat hasa dig ur soffan och över till sängen, gör ju inte heller att din inre hingst plockas fram så lätt.

Men det är väl så naturen är funtad?
När du har ungar som potentiellt kan sätta din telefonladdare i halsen och kvävas på 3 sekunder, vilket ögonblick som helst, kanske det inte är så bra om du går och funderar på tantraställningar och vilken granne som härnäst ska få sig en knytnävsmacka?
Tanken är väl helt enkelt att din libido får stå tillbaka lite tills ungarna klarar sig själv.
Då plötsligt kan både ägglossning och morgonstånd förenas igen tills du sitter där med ett nytt barn och en laddarkabel som är söndertuggad.

Hur jag gjorde?

Slängde jag ut min sambo och ungarna?
Nä.
Det är ju ingen större idé att bo ensam i källaren på en brandstation, även om varje dag inleds med ett morgonstånd som får stationens flaggstång grön av avund. Familjen får alltså vara kvar. Men fram med manligheten!

Låt barnen somna själv, bär tillbaka dem till sina sängar på natten. Umgås med dem kvalitativt men korta ner den där förbaskade tiden när du somnar bredvid dem när de nattas. Gör processen kort och ta hand om din partner i stället, se och lyssna på varandra, fimpa Netflix och sov utan kalsonger.

"Utan kalsonger?" tänker du såklart.
Yes. Jag har en otroligt långsökt teori om att paketet inte ska vara instängt utan låt det fladdra fritt.
Det kanske är känslan av att få vara sexuell igen som ökar dina testosteronnivåer, inte att glutta på streamingstjänster i farfarspyjamas och tro att sexlusten ska komma av sig själv?

Sammanfattning 

Så, det var 9 inte alltför revolutionerande grejer att undvika, men som jag lovar att du har slarvat med minst 5 av den senaste tiden.
Följ tipsen, hur banala de än må låta, och glöm inte att jag fördubblade mina nivåer på en dryg månad.

Lösningen behöver kanske inte vara raketforskning, utan helt enkelt lite skönt bondförnuft.

Eller så är det nästa sida som gäller? Saker du tvärtemot SKA göra!

Lycka till!

Länkar till alla delar i serien om testosteronnivåerna:

Öka testosteron naturligt

Del 1

Inledning Naturligt Testosteron

Testosteronbrist - Sjukdomar

Del 2

Sjukdomar som ger testosteronbrist

Öka testosteron - Undvik detta
Öka testosteron - Detta ska du göra!
Testosteron - Sammanfattningen