Yrsel och löpning, funkar sådär!

Balanssinnet. Vasaru?

Balansen sitter i öronen.

När du får kallt vatten i öronen, kan balansen rubbas.
Utan att gå för långt in i anatomiska detaljer så är det bra att hålla vattnet utanför hörselgångarna, om du vill bibehålla maximal balans.

Det här brukar vara knöligt på Swimrun…

Har du upplevt problem med yrsel när du ska upp ur vattnet och börja springa?
(Eller har en löparkompis som snackar oavbrutet om triviala ting och drar meningslösa anekdoter från 70-talet?)
Då är det dags att investera i ett par öronproppar!

wpid-dsc_0002_20150812121942606.jpg

Ska du ha en propp i örat eller?

Har du knäck i lurarna?

Jag testade att springa Ångaloppet med mina Macks Pillow Soft Earplugs, som har legat i min träningsväska så länge att jag glömt var jag köpt dem och de funkade riktigt bra! (Tills de trillade ur)
De funkade dock inte mot anekdoter och sånt, eftersom de triviala historierna kom från mig, så Johan var nog i större behov av proppar ur den synvinkeln.

Funkar öronproppar mot yrsel?

Japp, jag tappade mina efter halva loppet och blev yr som en Irländare på St: Patriks day.
Efter några simsträckor vande jag mig och problemet klingade av.

Fördelar med öronproppar:

1: Risken för yrsel minskar markant när du ska börja springa efter en simsträcka.
2: Du slipper lyssna på annat än din egen andning.

Nackdelar med öronproppar.

Det finns två ganska tydliga nackdelar.
1: Du får svårt att höra instruktioner från din teamkamrat.
2: Du kommer få svårt att korrigera röstvolymen och tenderar plötsligt att skrika när du ska prata med någon.