En månad efter testosterontestet.

Dags att krypa till korset. Jag är nervös som ett förskolebarn.
Några minuter kvar till avfärd, tandborstning och telefonen ringer.
Dåligt besked, läkaren är sjuk. (Sjuk? Han är ju för tusan läkare!)
Får en eftermiddagstid.
Protesterar rakt ut och vanmakten sprider sig.
Testet måste tas på morgonen.
Sveriges sjukvård ska precis få en släng av sleven när den administrativa sjuksystern ändrar sig och klämmer in mig på en tid, trots att läkaren är sjukskriven och inte med säkerhet tillbaka.
“Egentligen går inte det här, men jag gör en fuling!”
Jag lägger på och stannar upp. Domderade jag kanske lite grann, bossade jag lite rent av?

Fredagen och nytt test.

Klockan ringer och jag är klarvaken. Natten med drömmar om försovning är över.
Äter noggrant ingen frukost enligt instruktion.
Sprintar upp för trappan till Österåkersdoktorn och reflekterar att det kan vara bra för testosteronet.
Bakom kassan sitter en kvinna minst 10 år äldre än mig.
Hon spänner ögonen i mig och ler. Rullar sakta fram till luckan med kontorsstolen och öppnar den retsamt en halv centimeter.
Skojar avväpnande och ber om ärende och legitimation.
”Jag ska ta blodprov.”
Hon lämnar kuren och eskorterar mig till läkaren, som sitter alldeles för nära för eskort.
Onödigt bra service, hinner jag tänka.
Läkarbesöket rivs av på en grisblink och jag är tillbaka i luckan.
”Kan jag ta provet här?” Läkaren var nämligen osäker om det interna labbet var öppet dagen till ära.
Hon tittar djupt i mina ögon och erbjuder sig att ta testet själv.
Hennes kollega rullar in på sin stol och opponerar sig.
”Spelar väl ingen roll?!” säger sköterskan utan att släppa mig med blicken. Först måste jag bara hjälpa henne med en möjligen tappad lins.
”Ser du den?” Hon är 25 cm från mitt ansikte när hon frågar.
Något kommer smygande.
Stöter hon på mig?

Viktigt att veta!

Denna sida innehåller produkter jag använder, men som jag har fått. Det finns reklam från Google och vissa länkar går via Adtraction.

Några dagar senare senare kommer beskedet.
Du har 21 nM i testosteron och någon behandling behövs inte.”
Bombs away!
Lättnaden sprider sig som tussilagos på vårkanten. Ordningen är återställd och jag kan andas ut.
Nivåerna tillbaka och jag lyckades vinna över min kollega i den otroligt hemliga testosterontävlingen, som bara vi var med i och, som bara jag visste om.

Vilka är då hemligheterna?

Så, vad var det då som gjorde att testosteronvärdet sköt i höjden på en dryg månad?
Eller kanske rättare sagt, vad gjorde att mitt testosteron återhämtade sig från en behandlingsbart låg nivå?

Som du sett så har jag testat många olika grejer, men de jag tror har haft störst effekt är dessa:

Reklam från andra

Kan det vara fel på testet?

Först och främst måste vi titta på testet i sig. Det är viktigt att du tar ditt testosteronprov på fastande mage och rekommendationen är mellan 07:00 – 10:00 på morgonen. Testosteron utsöndras ju som du vet under natten och du har högst värden tidigt på morgonen.
Du ska ha fastande mage men ätit dagen innan. Du ska ha sovit, vara utvilad och inte druckit alkohol kvällen innan!

Hur gick det för mig?

Mitt första test togs på fastande mage, efter ett nattpass på brandstationen med larm och träning, och testet togs innan lunch. Kl 11:30.
Mitt andra test togs kl 08:30 en dryg månad senare, efter ett par dagar med lugna hemmanätter, lång sammanhängande sömn och vila från träning i två dagar.

Hur stor del vila och testets tidpunkt hade på resultatet?
Svårt att veta. Testosteronet kan vara 30% högre på morgonen, men knappast drygt 100% högre än vid kl 11:30

Äggprotein - Helt ärligt

Hönan eller ägget?
(Eller alla ägg?)

Kosten.
Du vet. Det är viktigt att äta bra. Men sen tänker vi likt förbaskat att vi ska unna oss, käka som en lobotomerad tonåring, träna mer sällan än när det faller oss in, käka mindre än vad vi gör av med för att bli slanka, men ändå ha en fysik som en elitidrottare med muskler och bländande leende.
(Joråsatte…)

Jag ändrade min kost och åt mer.
Och kött. Och ägg. Och proteinshakes för att få upp kalorierna.
Att äta för lite kan vara förödande för hormonerna och att utesluta fett och kolesterol är inte bra.
Sen toppade jag med naturliga kosttillskott (Tänk nötter och mandlar) för att utesluta eventuella brister på vitaminer.
Jag har fått äggpulver från Kronägg och det är en produkt som innehåller allt ett ägg innehåller, men med en lite mer listig fördelning.
Du hittar mer information om produkten här:

Äggprotein hos Svenskt Kosttillskott

Stress – Orsak nummer 3

Strax innan testosterontesterna arrangerade jag Ultimate Trail. Vilket normalt är otroligt dränerande för kroppen.
Att arrangera tävlingar är nog inte bra för hälsan över huvud taget, och är det någon gång jag tror mig kunna få en infarkt, så är det under en sådan vecka.

Inför test nummer två såg jag till att ha sovit ordentligt (målsättning minst 8 timmar per natt) och stressat ner.
Se gärna sömn som lika viktigt som kost och träning. Alltså, på samma sätt som att du inte hoppar över träningspass eller äter glass och cigaretter till frukost, så ska du heller inte byta 2 timmars nattsömn mot Netflix.

Rannsaka dig själv. Vilka tre situationer i livet stressar dig mest?
Är det ekonomin, ungarnas lördagsgodis, din Fortnite-spelande i smyg eller att den där jäkla takpannan fortfarande inte är bytt. Trots att du köpte huset för ett par år sedan. Ta tag i dessa surdegar nu! De kan göra dig deppig även om testosteronet är intakt!

Beteende

Om vi nu kan förändra våra hormonnivåer genom beteenden, vilka hormoner kan vi då påverka?
Kan mörka tankar sänka testosteronet? Eller kan en frampressad känsla av att hormonerna nu ska öka, faktiskt få dem att gå upp?

Här verkar beteende spela en större roll än vi tidigare trott!

Det som dock är ett faktum är att jag har minskat min upplevda stress, jag upplever hela min kropp lite piggare på morgonen, jag är inte uppe på nätterna och gubbkissar, jag tycker att träningen har gett effekt och det osande sexet är tillbaka.
(Ok, det sista är ju otroligt subjektivt men jag är den som sitter med makten över texten!)

Jag upplever också en ökad glädje när molnen har skingrats kring låga nivåer och jag känner mig mer manlig och säker på mig själv.

Det är alltså dags att du tar tillbaka din självklara kärlek till dig själv.
Det är inte fel att känna dig manlig och vara tillfreds med att du lyssnar på ditt inre.
(Men det är fortfarande lika viktigt att lyssna på andra också!)

Sammanfattning och slutsatser:

Vi måste alla acceptera att män har känslor, behov och hormoner.
(Precis som vi verkar vara rörande överens om att kvinnor har det.)

Testosteron är ett hormon som skapar välbefinnande både hos alla, men extra viktigt för oss män.
För låga nivåer får oss att tappa vår initiativförmåga, glädje, sexlust och vår muskelmassa.
Tillsammans med låga nivåer kommer också benskörhet, depressivitet, vi blir griniga och vi riskerar även att få en ökad bukfetma.
(Bland annat)
Den listan känns nog inte så eftersträvansvärd för någon, varken om du råkar vara man, kvinna eller tillsammans med någon vars nivåer sjunker.

Till vilket pris ska nivåerna få gå upp?

Om nu nivåerna ökar av att skilja sig, minska tiden med barnen, ligga ofta, tävla mot någon, kliva upp ett par steg på karriärstegen och att käka kött, så är ju en otroligt enkel lösning att skilja sig och bli ihop med sin sekreterare, så länge hen inte är vegan. (Hej pappa!)
En klassisk 40-årskris kanske har sin förklaring?

Och om vi omvänt strävar efter att vara deffade, muskulösa, dricka trendiga BCAA-drickor fullproppade med koffein, käka vegetarisk kost, löpträna, hålla igång ett livspussel med karriär OCH samtidigt vara närvarande förälder i ett livslångt äktenskap samt följa alla trendiga serier på streamingtjänster med skärmtid som snor sömn, så sjunker våra nivåer och vi riskerar att gå under.
(Självmord är trots allt den ledande dödsorsaken bland män mellan 15-44 år.)

Testosterontest: (Samarbete!)

Vill du testa dina testosteronnivåer så kan du beställa ett hemmatest från Werlabs.
Du hittar deras test här:

Beställ hemmatest

Så. Hur fasen gör vi då?

Är du kvinna och läser detta?
Sätt inte ett par citationstecken kring “manlighet” och se inte detta inlägg som ett ställningskrig i skyttegravar framför dig.
Det här handlar inte om att kvinnor ska släppa efter vunnen mark.

Och är du man? Lyssna nu!
När du har eliminerat näringsbrist och/eller fysiska sjukdomar, följt mina tips och och även börjat röra på dig, så sparkar den livsviktiga bejaka-dig-själv-delen in!
Du måste våga prata om dina behov.
Du måste sänka dina krav.
Se dig inte som en marmorstaty utan känslor som alla ska kunna luta sig mot när det blåser.
Det är absolut inte fel att vara manlig, lev ut!
Men du ska inte gömma dig bakom stereotyper och tillskansa dig fördelar för att du råkar ha ett specifikt kön.
(Med andra ord, om du tänker ge #metoo ytterligare ett ansikte så får du med mig att göra!)

Du måste äta bra, sova ut, stressa mindre och vara sann mot dig själv.
Det är inte fel att ha behov, även sexuella, och du har rätt till dem.
Du har till och med rätt till dina känslor!

Se inte en skilsmässa som en quick-fix till lycka. Känner du dig låg, gå hem till din familj, förklara dina behov och ta med dina nära och kära på resan.

Det kan bli en givande resa för alla!

Lycka till!

Länkar till alla delar i serien om testosteronnivåerna:

Öka testosteron naturligt

Del 1

Inledning Naturligt Testosteron

Testosteronbrist - Sjukdomar

Del 2

Sjukdomar som ger testosteronbrist

Öka testosteron - Undvik detta
Öka testosteron - Detta ska du göra!
Testosteron - Sammanfattningen