Tough Viking Åre 2015

tough-viking-are-2015

Tough Viking i snö minsann. (Bild: Toughviking.se)

Gör dig förberedd för en tough vinter.

Tough Viking kör en bana i Åre den 21 mars 2015.
Jag ska först och främst berätta att det saknas elhinder!
(Åh! Det gör mig överlycklig!)
Troligtvis kommer sladdarna, som levererar den där förbannade strömmen, inte funka när de är i kontakt med snö.
Alternativt har kylan en inverkan på strömmen så att isproppar bildas i kablarna.
Isproppar är livsfarliga för gamla Volvos och läskiga elhinder, vilket gör att hindret blir kvar i Stockholm helt enkelt.
(Nej, det stämmer, jag har ingen aning om hur det funkar med isproppar och sladdar.)

Jan på Tough Viking, hemligheternas man.

Jag kan inte låta bli.
En snabbt samtal, mitt i lunchen, Jan svarar.
Han låter så där trevlig, men bestämd, som vissa gör på ett mysigt sätt.
Pondus blandat med ödmjukhet.

Jag tar sats och väljer helt fel taktik.
“Med det där upplägget kommer du ingen vart” säger han.
“Backa bandet och ta det från början om du ska försöka få reda på något”.
Jag tar sats igen och omformulerar mig.
Det finns fortfarande en chans att ro hem det här.
Harklar mig.
“Finns det något hinder du kan berätta lite mer om? Vad betyder Susa?” En kort sekund tror jag att frågan landat i god jord och att svaret ska levereras. (Stor risk!)
“Det är många som ringer och frågar, du får helt enkelt vänta med att se vad du hamnar i!”
Jag kan nästan höra hur han skrockar på andra änden.
Tusan också.
Att det ska vara så svårt att släppa på några hemligheter.

5 kilometer – 17 olika hinder

När Tough Viking drar till Åre, alltså det där isberget mitt i Sverige, så tar de med sig ett antal hinder.
17 stycken för att vara exakt.
Som de själva skriver: “Hindren är en kombination av stora byggda hinder samt naturliga hinder.”
Eftersom de är hemlighetsfulla av naturen det där teamet så är ingenting helt officiellt.
Banan kan bli längre eller kortare, hindren fler eller färre och när du tror du vet allt, då ändras saker igen.
Sjukt jobbigt.

Men, men.. Allt går att luska fram, lägga till eller spekulera ihop.
Så, ska du springa Tough Viking Åre i mars?
Här kommer allt du (troligtvis) behöver veta och massor av träningstips!

Enjoy!

Hinder: Fjällgården Tractor Tires.

Teknik för att välta däck.

Har du aldrig vält däck tidigare, så tycker jag att du ska leta upp första bästa traktor, lirka loss ett däck, flippa runt det lite, och fundera ut vad som funkar bäst för dig.
Glöm inte att sätta tillbaka däcket bara, innan bonden kommer och ska sladda runt.

Alternativ två är att kika på klippet ovan.

Hinder: Road Climb

Bli bättre på att klättra!

Ska du kunna klättra som en spindel så måste du träna lite först.
Du kan antingen träna med rep på ditt gym, eller klättring på vägg (med grepp)
Bor du i Stockholm så kan du bland annat ta dig till Rålis. Där finns en sten för bouldering.
Har du inte möjlighet att klättra, åka till Rålis eller är du allergisk mot tjocka rep, så kan du träna greppstyrka med hjälp av vikter eller kettlebells.

 

Hinder: Susa Crossing och Susa Run

Ok, det är möjligen så att Jan inte vill släppa så där överdrivet mycket information om hur banan ser ut.
Men!
Det finns en å, eller ett vattendrag, som heter Susabäcken och som rinner genom hela området som bildar Tough Viking Åre.
Vid två tillfällen skall bäcken passeras och det kommer troligtvis bli blött.

Tips: Att bli blöt i vinterlandskap innebär nästan alltid att man blir kall. Se till att du har ombyteskläder med dig! Om inte annat när du kommit i mål.
Tro mig. Det är ganska trist att stå i målgången och huttra, när man egentligen vill fira!

 

Hinder: Reebok Snow Pipe

Springa i skatemiljö.

I Tough Viking Åre 2015 kommer du springa i en half pipe.
Alltså en ramp av snö.
Om du kan springa i en vanlig skateboardramp eller pool, så borde du kunna springa i en halfpipe.
Kolla klippet så får du lite tips.

 

hockey-mania

Ren glädje innan tackling

Hinder: Hockey Mania

Hockeyexperten Malin Zetterberg tipsar.
Malin (som även var en av deltagarna i Metros Team Brian) är en grym hockeyspelare.
Hon har även god insyn i hockeyvärlden och skvaller som du inte hittar någon annanstans än här.
Gör dig beredd för årets hockeyscoop!

Hockeydamer på hal is!

Det ryktas att ett damhockeylag ställer upp.
De kommer stå på is och de har skridskor.
Det har inte du.
(Och det min vän, är en stor nackdel för dig!)

Damlagets möjliga akilleshäl, och troligtvis din enda räddning, är att de normalt inte tacklas under match.
Det kan innebära att de i all iver och glädje att få tackla kan missa någon enstaka deltagare.
Se till att det blir du!

Tips från experten:
För att kunna undkomma sina kollegor i branschen, tipsar Malin om att träna snabba sidledsförflyttningar på halt underlag.Du ska även träna på att bli tacklad från sidorna.

Ett sista tips, av lite mer desperat karaktär, är att rusa rakt på.
Att rusa rakt mot en hockeyspelare på skridskor kan funka eftersom (de kanske) blir förvånade över att någon gör något så idiotiskt.
Den förvåningen kan ge dig en hundradels sekund att slinka förbi!

troll-path

Var är fjant? Här mammaaa!

Hinder: Troll Path

Springa ifrån troll. Hur svårt kan det vara?
Experten Jani Puma Kymäläinen ger sina bästa tips:

Jag har en vän som håller på att styra upp ett zombielopp på Åland.
Som expert på att springa ifrån zombies borde Jani även ha full koll på hur man springer ifrån troll.

Men han verkar inte ta frågan på fullaste allvar.
(Vadå troll inte finns?)

I alla fall, tipsen som slinker ut, är att träna hårt, kolla trollfilmer för att att se hur de rör sig och delta i Zombierun på Åland.
(Kan man ana att det sistnämnda tipset har att göra med att Jani är en av arrangörerna av just Zombierun?)
Problemet är dock att du redan kommer vara uppäten av troll när Zombierun går av stapeln.

Kvicka fötter knäcker troll.

När det gäller ditt löpsteg så tipsar Jani om ett kortare, snabbare steg.
Alltså ett löpsteg med hög frekvens. Ca 180 steg i minuten är en återkommande takt hos löpcoacher, även här verkar det funka bra.

Så, sammanfattningsvis: Kolla trollfilm och spring med korta steg.

tough-viking-tires

Åh shit, jag kommer däcka.

Hinder: Tires

Springa i däck tills du är väck!

Se till att vara snabb i fötterna och att hela foten går i däcket.
Trampar du snett, eller på själva däcket, så kommer risken att stuka fötterna öka rejält.

(Och det är inte bra. Att stuka sig alltså.)

 

 

 

tough-viking-monkey-bar

Alli-alli-apan-free!

Monkey bars:

Monkey bars kommer att finnas även på Tough Viking åre.
Använd handskar! Det kommer bli fruktansvärt kallt annars. Jag tycker också att man får mycket bättre grepp med handskar, så länge de sitter tight.

 

Tips:
Leta efter montagehandskar i hos närmsta järnhandlare. Ta de tunna rackarna med bra grepp!

Vill du träna överkroppen inför monkey bars, klicka här:
Träna överkroppen inför Tough Viking

 

 

balans-hammarbybacken

Play it safe mister!

Balance

Ett tips inför balansbrädan är att ta det lugnt. Du sparar ingen tid på att trilla ner, men däremot sparar du kraft på att vila lite. Låt det ta 10 sekunder längre än vad du tänkt dig från början.

Kör säkert!

 

 

 

Utrustning att springa i på Everest Challenge

Utrustning att springa i på Everest Challenge

Utrustning:

Så här skriver Tough Viking på sin egen sida:
“PlayDry-kläder alternativt så lite kläder som möjligt, dock ej naken.”
Ok, inte naken.
Jag fattar.
Det blir kallt.

Länkar:
Kolla utrustningen till Everest Challenge, där hittar du fina tips!

Utrustning Tough Viking

Utrustning Everest Challenge

 

Resterande hinder, uppdatering kommer!

Winter Path

Steel Walls

Tott Uphill

Stiga Slide

Beach

Snow wall

Logs