Mät din vilopuls när du vaknat!

Vilopulsen säger en hel del

Ett bra sätt att mäta sin kondition är att hålla koll på vilopulsen.
Vilopulsen tar du direkt på morgonen när du har vaknat men fortfarande är kvar i sängen. (Eller under natten med en pulsklocka)
Med hjälp av din vilopuls och schemat längre ned, kan du få en fingervisning om hur du ligger till konditionsmässigt och vad som räknas som bra eller dåligt för din ålder.

Vilopulsen kan också ge en fingervisning om du är på väg att bli sjuk. Om pulsen plötsligt är högre en morgon, utan att du  har gjort något för att öka pulsen, kan det vara ett tecken på att kroppen är ansträngd pga en kommande infektion. De dagarna kan det vara lönt att ta det lite lugnare.

Det finns en läkare i USA som arbetat med ett fotbollslag, där han kontinuerligt följt spelarnas puls och kroppstemperatur.
Med hjälp av dessa värden har han kunnat förutspå spelarnas kommande sjukdomsperioder och ordinerat vila innan spelarna själva känt sig krassliga. Det har lett till (förutom till en början protesterande spelare) lägre sjukdagar och kortare sjukskrivningar.
Spännande minsann!

Så, se nu till att räkna lite på mornarna, så har du mycket att vinna!

Viktigt att veta om din vilopuls!

Varför känner jag mig helt otränad och ändå klassas som en atlet?
Din puls är individuell och den kan variera ordentligt.
Bland annat beroende om du är sjuk, stressad eller äter medicin. Ålder och kön är också faktorer att ta hänsyn till.
Du kan inte heller jämföra din egen vilopuls med en träningskompis vilopuls.

Men andra ord.
Du kan alltså få ett lågt, eller högt, värde och känna att det kanske inte riktigt stämmer med hur du upplever din kondition. Testa över tid och lär känna din egen puls.

Lycka till!

Så här mäter du din vilopuls

Det finns olika sätt att mäta pulsen.
(Vilket är det viktigaste steget om du ska få veta hur din puls ligger till!)
Här kommer de tre vanligaste!

Siffran 1 Genom att känna med fingrarna och räkna.

Enkelt, säkert och billigt.
Du behöver bara ett par fingertoppar och en klocka.
(Förhoppningsvis har du både och.)

Gör så här:

Dra med fingret längs tummen hela vägen ner till handleden.
Leta sedan du upp gropen som är belägen någon cm från det hårda benet som utgör underarmens ena sida.
Hittar du den inte?
Tänk dig mittemot den där andra gropen som handleden har, där du hällde salt när du drack Tequila på nittiotalet.

Nåväl, om du inte hittar stället och kan känna din puls, då är det dags att ladda ner Instant Heart Rate (eller motsvarande till din telefon)

Ta pulsen med din smarta mobil!

Appen Instant Heart Rate kollar din puls med hjälp av din smartphones kamera.
Enkelt, fiffigt och billigt.
Ifall du tycker att reklamerbjudanden man aldrig klickar på, är ett vettigt pris att betala.
(Jag tycker det i alla fall.)

Gör så här:

Starta appen, håll fingertoppen mot telefonens kameralampa, vänta en stund.

Klart!

Ta pulsen med pulsklocka

Polar Vantage M fungerar genom att mäta pulsen direkt på handleden vilket är en fantastisk fördel!
Det är inte helt bekvämt att sova med pulsband men en klocka funkar!
En annan fördel med just Vantage M är att den kan räkna in din sömn i din totala återhämtning, vilket gör att du har bättre koll på om du är på väg att bli övertränad.

Gör så här:

Ta på dig klockan. Sov. Klart!

Reklam från andra

Tabell för att se din kondition med hjälp av vilopulsen

Vilopuls/kondition för kvinnor:

Ålder Atleter Mycket bra Bra Över medel Hyffsat Under medel Dåligt
18-25 54-60 61-65 66-69 70-73 74-78 79-84 85+
26-35 54-59 60-64 65-68 69-72 73-76 77-82 83+
36-45 54-59 60-64 65-69 70-73 74-78 79-84 85+
46-55 54-60 61-65 66-69 70-73 74-77 78-83 84+
56-65 54-59 60-64 65-68 69-73 74-77 78-83 84+
65+ 54-59 60-64 65-68 69-72 73-76 77-84 84+

Vilopuls/kondition för män:

Ålder Atleter Mycket bra Bra Över medel Hyffsat Under medel Dåligt
18-25 49-55 56-61 62-65 66-69 70-73 74-81 82+
26-35 49-54 55-61 62-65 66-70 71-74 75-81 82+
36-45 50-56 57-62 63-66 67-70 71-75 76-82 83+
46-55 50-57 58-63 64-67 68-71 72-76 77-83 84+
56-65 51-56 57-61 62-67 68-71 72-75 76-81 82+
65+ 50-55 56-61 62-65 66-69 70-73 74-79 80+

Vill du veta mer om pulsklockor?

Här får du en länk till ännu mer information om pulsklockor!