Mät pulsen när du vaknat!

vilopuls-kondition

Mät vilopulsen med din telefon!

 Vilopulsen säger en hel del

Ett bra sätt att mäta sin kondition är att hålla koll på vilopulsen.
Vilopulsen tar du direkt på morgonen när du har vaknat men fortfarande är kvar i sängen.
Med hjälp av din vilopuls och schemat längre ned, kan du få en fingervisning om hur du ligger till konditionsmässigt och vad som räknas som bra eller dåligt för din ålder.

Vilopulsen kan också ge en fingervisning om du är på väg att bli sjuk. Om pulsen plötsligt är högre en morgon, utan att du  har gjort något för att öka pulsen, kan det vara ett tecken på att kroppen är ansträngd pga en kommande infektion. De dagarna kan det vara lönt att ta det lite lugnare.

Så, se nu till att räkna lite på mornarna, så har du mycket att vinna!

Så här mäter du din vilopuls

Det finns olika sätt att mäta pulsen.
(Vilket är det viktigaste steget om du ska få veta hur din puls ligger till!)
Här kommer de tre vanligaste!

vilopuls.jpg

Ta vilopulsen med fingrarna.

 1: Genom att känna med fingrarna och räkna.

Enkelt, säkert och billigt.
Du behöver bara ett par fingertoppar och en klocka.
(Förhoppningsvis har du både och.)

Gör så här:
Dra med fingret längs tummen hela vägen ner till handleden.
Leta sedan du upp gropen som är belägen någon cm från det hårda benet som utgör underarmens ena sida.
Hittar du den inte?
Tänk dig mittemot den där andra gropen som handleden har, där du hällde salt när du drack Tequila på nittiotalet.

Nåväl, om du inte hittar stället och kan känna din puls, då är det dags att ladda ner Instant Heart Rate (eller motsvarande till din telefon)

vilopuls-kondition

Instant Heart Rate till Andriod

 Ta pulsen med din smarta mobil!

Appen Instant Heart Rate kollar din puls med hjälp av din smartphones kamera.
Enkelt, fiffigt och billigt.
Ifall du tycker att reklamerbjudanden man aldrig klickar på, är ett vettigt pris att betala.
(Jag tycker det i alla fall.)

Gör så här:
Starta appen, håll fingertoppen mot telefonens kameralampa, vänta en stund.

Klart!

pulsklocka-tomtom-handled

Pulsklocka som tar pulsen på handleden

Ta pulsen med pulsklocka

Min Tomtom fungerar genom att mäta pulsen direkt på handleden, min Polar använder pulsband.
Det är inte helt bekvämt att sova med pulsband, eller klocka för den delen, men en natt kan det vara värt!
Det kan vara ganska spännande att se vad som har hänt med pulsen under natten.
Frågan är bara vad jag gjorde efter 20 minuter.
Hmm..
Att ha en vilopuls på 150 verkar inte så hälsosamt!

Gör så här:
Vakna. Ta på dig klockan. Mät. Klart!

Vilopuls-tomtom

Ok… Vad händer här egentligen?

 

Tabell för att se din kondition med hjälp av vilopulsen

Här kommer själva tabellen!

Vilopuls/kondition för kvinnor:

Ålder Atleter Mycket bra Bra Över medel Hyffsat Under medel Dåligt
18-25 54-60 61-65 66-69 70-73 74-78 79-84 85+
26-35 54-59 60-64 65-68 69-72 73-76 77-82 83+
36-45 54-59 60-64 65-69 70-73 74-78 79-84 85+
46-55 54-60 61-65 66-69 70-73 74-77 78-83 84+
56-65 54-59 60-64 65-68 69-73 74-77 78-83 84+
65+ 54-59 60-64 65-68 69-72 73-76 77-84 84+

Vilopuls/kondition för män:

Ålder Atleter Mycket bra Bra Över medel Hyffsat Under medel Dåligt
18-25 49-55 56-61 62-65 66-69 70-73 74-81 82+
26-35 49-54 55-61 62-65 66-70 71-74 75-81 82+
36-45 50-56 57-62 63-66 67-70 71-75 76-82 83+
46-55 50-57 58-63 64-67 68-71 72-76 77-83 84+
56-65 51-56 57-61 62-67 68-71 72-75 76-81 82+
65+ 50-55 56-61 62-65 66-69 70-73 74-79 80+

 

 

Vill du veta mer om pulsklockor?

Här får du en länk till ännu mer information om pulsklockor!

2017-05-18T21:09:40+00:00 By |Övrigt, Träning|4 Comments

4 Comments

  1. Per 3 augusti, 2015 at 16:06

    Kul inlägg! Har du mer på detta ämne? Typ genetik osv. Gjorde nämligen precis ett högst ovetenskapligt test sittandes vid köksbordet och fick en vilopuls på 48 slag. Detta placerar mig, baserat på din fina tabell, i den absoluta toppen av kategorin “Atleter” (är 24 år gammal och kille). Problemet är bara att jag inte alls känner igen mig i den kategorin. Beror det på att jag är mesig när jag tränar och inte kör tillräckligt hårt eller kan det ha andra förklaringar? Stort tack på förhand!

  2. Andreas 11 augusti, 2015 at 13:09

    Hej!
    Vad spännande!
    Jag vet inte riktigt vad det kan vara för orsak bakom den låga pulsen.
    Du kanske är grymt tränad av naturen! 😉
    Det skulle vara kul att grotta ner sig lite mer i hur hjärtat jobbar, jag ska försöka utveckla inlägget längre fram.

    Testa att mäta pulsen igen med både klocka (om du har), telefon och med fingrarna. Blir det samma resultat?
    Om du känner att pulsen verkar orimligt låg så kan du alltid slå en signal till Vårdguiden. De är superproffsiga!
    (Tro mig, jag ringde dit en gång när jag trodde min son hade 260 i puls!)

  3. Pulsklocka - Allt du behöver veta! 6 december, 2015 at 10:03

    […] Utöver alla andra funktioner som din framtida klocka har, så har pulsklockorna även förmågan att hålla koll på om du börjar bli sjuk(!) Läs om det i det här inlägget om vilopuls […]

  4. Sven 6 oktober, 2017 at 13:03

    BRA HJÄLPTE MYCKET

Vad tycker du om det här inlägget?