vattenfys-genomgång

Genomgång inför vattenfysen

Vattenfys inför Tough Viking

Igår fick jag både möjlighet och det stora förtroendet att leda min grupp, Team Brian, genom en ganska tuff vattenfys.
Inspirationen till övningarna kommer från den militära dykutbildningen och räddningstjänstens vattendykning.
Två ställen det går att plocka många fina tips och övningar från!

Det är inte långt kvar till Tough Viking går av stapeln och det känns i stämningen i gruppen.
Att det bara är en vecka kvar känns svårt att greppa.
Allt kämpande har skapat en sammansvetsad grupp som inte riktigt vill att det skall ta slut.
“Vad händer efter Tough Viking?” och “Vad ska vi träna då?” Är ständigt återkommande frågor.

I simhallen.

Efter ett rekordsnabbt ombyte så ligger alla i bassängen och tjattrar förväntansfullt, det finns hur mycket som helst att prata om.
Alla är laddade och förväntansfulla.
Samtidigt som några tidigt flaggat för viss vattenrädsla.
Förutsättningarna för att  få gruppen framåt är alltså optimala!

En taggad grupp som vill framåt med tydliga mål och utmaningar men även vissa hinder, hinder som ska nötas bort i kväll!

Varför ska du träna vattenfys?

För att klara alla vattenhinder på Tough Viking så behöver du kunna simma och hålla andan.
Du kommer också behöva vänja dig med att inte kunna andas när du vill, att folk runt omkring slår, sparkar och skvätter vatten och att vattnet du går ner i innehåller hinder och oförutsedda utmaningar.
Du kanske rent av blir neddragen i vattnet av någon medtävlande.
(När du är som mest andfådd)

vattenfys-bassang

Hur långt är ett snöre? Hur långt är ett vattenpass?

Oförutsedda övningar och bygga självförtroende

Att öka vattenvanan snabbt och att lära sig att släppa kontrollen, samtidigt som man känner full kontroll över situationen, är lite av en konst.
Planen blev därför att kontinuerligt utsätta gruppen för oförutsedda saker under hela fyspasset.
Hemliga övningar i vattnet varvades med instruktioner som hela tiden ändrades.
De fick inte veta hur länge vi skulle befinna oss i bassängen, eller hur länge varje moment skulle pågå.
Den enda information de hade var tid, plats och en hemläxa via mail.
Resten skulle vara ett stort frågetecken.

Förresten, är du intresserad av hemläxan Team Brian fick så hittar du den här: Övningar hålla andan

Målsättning inför Tough Vikings vattenhinder

Målet för kvällen var alltså att öka gruppens vattenvana markant.
Att få dem gå från eventuella tveksamheter till vatten, till att känna sig oslagbara på tävlingsdagen.
Det finns minuter att tjäna ifall du slipper tveka vid Tough Vikings olika hinder.
Särskilt vid vattenhindren där det lätt blir kö.

Låter det som högt ställda krav på gruppen?
Jo, men det är också ett sjukt vältränat och ambitiöst gäng!

(Ok, som här men med huvudet under vattnet.)

Kvällens övningar.

Uppvärmning med eget simsätt. 6 längder á 25m.
Först i eget tempo och på eget simsätt, till att sedan ta sig fram totalt 4 längder med enbart benspark eller enbart simtag.
(Några såg ut att sjunka vilken sekund som helst men ingen drabbades av panik. Helt enligt plan!)
Nästa övning var Muscle ups mot kanten. 50ggr! (Se filmen ovan men lägg till att doppa huvudet också)
50 gånger ned med huvudet under vattnet för att få bort obehagskänslan att hamna under ytan.

vattenfys-livraddning-docka-2

Hello, nice to see you again!

Pumpen.
Pumpen var kvällens tredje övning.
Det är ungefär som muscle ups men här drar någon annan ner dig i vattnet.
För att komma upp till ytan igen måste du dra i benen på din parkamrat, som då sjunker.
Sen fortsätter ni så till, förslagsvis, en instruktör säger att det räcker.
(Vilket det inte gör förrän du ser lugn ut i vattnet trots, att någon drar ner dig om och om igen..)

Under övningen får du får alltså inte bestämma själv när och hur länge du får andas.
Inte ens om du hinner upp till ytan innan du dras ner igen.
En fantastiskt bra övning för att bli av med fobier.
Eller förstärka dem för tid och evighet…

vattenfys-ormen

Är det en orm, eller är du bara glad att få simma?

Övriga övningar blev:
– Armhävningar och neddyk till botten växelvis,
– Livräddning av docka på 4m djup,
– Bogsering av parkamrat och ormen.
(Där 3 personer håller ihop och där bara två kan simma delvis.)

Efter ormen trampade gruppen vatten i 10 minuter med kullerbyttor, neddyk, armhävningar och situps på kanten.
Allt avslutades med en kort simtävling där alla gav allt.
Verkligen allt!

vattenfys-simning2

Simma simma

Dagen efter kommer ett SMS.

God förmiddag Andreas, jag måste bara skriva och tacka igen.
Efter gårdagens träning känner jag att något “gammalt” som har begränsat mig i vatten har släppt.
Jag känner mig befriad på något sätt.
Nu kommer jag säkert att få små återfall när det gäller vatten men “hålla andan övningarna” och det vid gjorde i vattnet igår gav mig ett hopp och mod.
Det är så coolt!! 

Det hen skriver får mig att high-fivea inombords.
Vi kommer fanimej knäcka på Tough Viking!

2017-05-18T21:10:31+00:00 By |Tough Viking|7 Comments

7 Comments

  1. […] Tough Viking – Vattenfys […]

  2. […] Tough Viking – Vattenfys […]

  3. […] dag eller lider av vattenfobi men ändå vill se lite yngre ut, så kan du antingen läsa mina tips om hur du blir av med vattenskräck, eller också så ser du till att vinna den är tävlingen. (Du kommer göra en kompis glad också i […]

  4. Utrustning till Obstacle Race 23 november, 2014 at 01:26

    […] Tough Viking – Vattenfys […]

  5. Övningar Hålla andan 9 december, 2014 at 22:20

    […] Tough Viking – Vattenfys […]

  6. Tough Viking - Hemliga tricks! 28 december, 2014 at 08:57

    […] Tough Viking – Vattenfys […]

  7. Träna inför Obstacle Race med oss! 6 januari, 2015 at 23:52

    […] Tough Viking – Vattenfys […]

Vad tycker du om det här inlägget?