Att fasta i 72 timmar, hur känns det?

Bakgrund och varför fasta så länge?

Det finns mängder med fördelar av att fasta, och som vi människor är uppbyggda, är perioder utan mat något naturligt.
Att hela tiden bomba sig full med käk är det onaturliga.
(Om du nu inte tillhör en sprillans ny människoart som evolutionen skapat de senaste 50 åren, vilket jag betvivlar..)

En fasta sparkar igång olika processer i kroppen och när du hamnar i ketos, kommer din kropp att börja reparera sig själv, i stället för att bara bygga nytt.
Men, för få igång effekten ordentligt tog drygt 48 timmar..

 

Att tänka på innan du börjar fasta

– Du kommer tömma kroppen på kolhydrater, och det kan kännas jobbigt. (Om du är van vid att träna hårt och länge, så vet du känslan av att gå in i väggen.)

– Det kommer bli ganska tråkigt. Ladda upp med en serie på närmaste streamingtjänst och varsko familjen att du kommer vara lite lätt bortkopplad de närmsta dagarna.

– Om du mår dåligt under fastan, avbryt.
(Men, det är heller ingen dans på rosor)

– Om du jobbar som hjärnkirurg, kör fastan när du har semester är du snäll.

 

Att fasta länge – Dag 1

Torsdag 14:00 och framåt

När börjar fastan att räknas egentligen?

Det finns olika skolor men grovt kan du räkna från..
1: Samma sekund som du tog den sista tuggan på den senaste måltiden, eller
2: Samma sekund som du hoppade över den första kommande måltiden.

Jag valde alternativ 2.
Torsdagens sushilunch avslutades vid tvåtiden, och middagen som inte åts samma dag borde varit uppäten vid 18:15.
Målbild: 18:00 och 72h framåt!
72h helt utan mat. (Varav 69h att tänka på just det.)

Torsdagen löpte på ganska enkelt och jag hade inga problem att somna hungrig.
(Och i ärlighetens namn var jag inte så hungrig ändå.)

Antal fastetimmar vid dygnets slut: 6
Ketos: 0

Att fasta länge – Dag 2

Fredag 00:00 och framåt

Jag vaknar och tror att jag befinner mig i Ketos.
(Vilket jag såklart ännu inte gör.)

Kroppen upplever inte tillståndet utan mat så dramatisk, jag däremot känner att hela mitt nya liv har börjat!

Jag får för mig att jag luktar ättika och aceton.
Försöker undvika folk när jag handlar.
Misslyckas direkt och står på behörigt avstånd och pratar svamligt, kväver impulsen att hålla för munnen när jag pratar.
Har kanske allt socker försvunnit ur kroppen och hjärnan går trögt?

Normalt spenderar jag 3 timmar om dagen med att förbereda, laga, käka och sen plocka med diska kring frukost, lunch och middag, när det är borta har jag plötsligt eoner av tid att fundera på käk och dregla över Instagram som plötsligt svämmar över av mat i folks flöden. Varför ser jag bara mat överallt?

Magen mullrar och jag håller den tillbaka Cola Zero och två avsnitt “Follow the money” på SVT-play.
(Det är ju ändå fredag.)
Somnar hungrig men konstigt nog blir inte hungern värre. Den är bara.. ..konstant?

Förresten, börjar det inte bli lite kallt?

Dagens inköp:
Bubbelvatten, Cola Zero, Sprite Zero, tuggummi och pulverkaffe.

Antal fastetimmar vid dygnets slut: 30
Ketos: Påbörjad men inte påvisad.

Att fasta länge – Dag 3

Lördag 00:00 och framåt

Jag vaknar pigg som tusan.
Nu måste jag väl ändå ketonerna fara runt i kroppen och käka dåliga celler?
Förundras över hur stark jag känner mig.

Upp och hoppa lilla loppa, nu blir det kaffe igen!

Sen förundras jag över hur trött jag är, trots allt.

Fryser och huttrar. Kan inte bestämma om det är kallt hemma eller om fastan spelar ett spratt.
Tänder en brasa i kaminen.
I början på juli.

Träna under fasta?
För att verkligen tömma kroppen på energi och få den i reparationsläge drar jag ut på en löprunda.
8km i så högt tempo jag klarar av, men inom någon form av komfortzon.
Benen kändes tunga men pulsen var som den borde utifrån ansträngningen.
Jag lovar mig själv att avbryta om det känns för jobbigt, men det gör det inte!
Kroppen är magisk som klarar detta!

Innan löpningen drack jag en kaffekopp med buljong.
I duschen upptäcker jag mig själv att slicka salt från överläppen.
Och att det är svingott.
(Vilket känns lite oroväckande)
Gissningen blir saltbrist som jag försöker bota med buljong.
Totalt kring 20 kcal in och 650-ish ut.

Inser också att Ramlösa innehåller natriumvätekarbonat, kaliumvätekarbonat, magnesiumklorid och natriumsulfat.
Det behövs nog också och därför särskiljer jag på vatten och Ramlösa från och med nu.

(Inser även att jag också måste läsa på om salt och svett.)

Kolla din ketos med Ketostix!

Köpte Ketostix på apoteket för att kunna kolla ketosen.
Kände mig lite dimmig.
Var tvungen att förklara att jag fastade.
Börjar få svårt att tänka krispigt klart.
Eller känner jag mig bakfull?
Försöker enligt instruktion “föra reagensstickan genom urinstrålen” men det slutar med ännu mer pyssel och återställning på toaletten. Varför jag inte satt ner?
Jo, smart! Men man tänker inte så klart alla gånger..

Har nått ketos och jublar trött för mig själv.
Drömmer om att svälja en prinsesstårta hel.

Lördag kväll, svårt att somna.
Hungern når en ny och annorlunda nivå.
Jag kan inte förklara det bättre.

Önskar att den där euforin som många pratar om ska inträffa.
Jag känner mer en längtan efter… …bönsallad?

Antal fastetimmar vid dygnets slut: 54
Ketos: Någonstans mellan “Låg” och “Moderat”. 1,5-4 nmol.

Att fasta länge – Dag 4

Söndag 00:00 till 18:00

Studsar upp ur sängen när jag kommer att tänka på mina ketostix.
Pissar så det skvalar och mäter nya rekord!
Äntligen är kroppen ketogen!
Denna märkliga känsla av konstant dimma och hunger, men som ändå inte varit så jobbig jag trodde, det har varit värt det!

Nu är det mindre än ett dygn kvar till middagen i kväll och jag kan se ljuset i tunneln samtidigt som jag inte känner så stort behov av att äta alls egentligen.
Eller jo.
Det gör jag nog.

Jag lägger till kyckling i drömmen om sallad.
Bestämmer att jag ska ge magen en bra start och inte fylla den med skräp, även om pizza med fucking glass, pommes frites och en hel kebab på har stått på önskelistan ett tag.
Templet är renoverat och då går det inte måla det med giftig bottenfärg.

Drar till Coop och handlar grönsaker, kyckling och i ett infall en hel nötstek av fransyska. (Vilket jag ångrar sen.)
Hummus med chili landar i korgen och trycker tillbaka impulsen att moffla en burk bea på stående fot.

Så kommer middagen jag väntat på.
16:48 – Allt är klart men jag har satt gränsen på 18:00
17:52 – Inser jag att halva familjen är på vift och måste letas upp i grannskapet.
18:00 – Tillbaka hemma
18:01 – Upptäcker att Valters pasta är bortglömd.
18:02 – Funderar jag på att säga upp mitt faderskap och föräldraansvar.
18:03 – Kokar pasta med stirrblick
18:11 – Pastan är klar.
18:15 – Tar jag första tuggan och känner…   (trumvirvel….)  …inte så mycket!

Så.
Det var det!

 

Antal fastetimmar vid fastans slut: 72
Ketos: Någonstans mellan 8-16 nmol.

 


Sammanfattning av att fasta:

Svinjobbig, trodde aldrig att det skulle ta slut, plötsligt över det över  och då kändes det hur lugnt som helst att göra om det. Blandade känslor. Eller avtrubbade känslor?
Kroppen är ju inte så dramatisk som hjärnan vill få dig att tro.
Med andra ord, du kommer inte uppleva det som så fruktansvärt jobbigt att vara utan mat som du inbillar dig.

“Va?! Inte äta på 72h? Är du galen? Jag skulle inte fixa en dag utan käk!”.

Jo, problemet är det omvända, du klarar inte att äta dig proppmätt varje dag, 3-5 gånger om.
Särskilt inte om du kombinerar det med ett stillasittande jobb och en ny trendig el-scooter.
Du måste låta kroppen reparera sig ibland.

Fusk:
Beroende på olika skolor och uppfattningar, så är det ok med sockerfri dricka, buljong, kaffe, några skvättar mjölk och te i olika typer och mängder. Ingen förespråkar rubbet utan alla har sina begränsningar. Jag valde att lyssna på alla och drack av allt!

Framgångsfaktorer:
– Var antingen själv eller omge dig med personer som stöttar.
– Leta upp en mentor att kontakta om det kniper. (Min heter Adam och var guld värtd!)
– Googla på positiva effekter av fasta

Misstag:
När jag i slutet på fastan läste om autofagi, så inser jag att vissa förespråkare menar att minska intag av aminosyror stör processen. Nästa gång kommer jag testa en fasta på enbart kranvatten och Ramlösa. (Om jag pallar det vill säga..)

 


Länkar att kika närmare på:

Läsa på om Ketostix och var du hittar dem:
Ketostix

Fasta under längre tid och massor om ketoner:
http://www.jonasbergqvist.se/fettforbranning-och-ketos

Kortfattat vad som händer i kroppen vid fasta:
https://rigmormortis1998.wordpress.com/2017/10/08/fasta-fysiologi

Next Level Biohacking