Att fastna under en skivstång

skivstang-2

Namnen på brandmän

När du kliver in på en brandstation kan du glömma ditt namn från den verkliga världen.
Först får du ett tjänstgöringsnummer, sen blir ditt efternamn ditt förnamn och sen börjar fiskandet, fiskandet efter ett nytt, roligt och lite vasst, smeknamn.
Namnet ska gärna i sig bygga på en skröna, en kroppslig egenskap och/eller en pinsamhet.
Och när smeknamnet väl sitter, då sitter det som gjutet i betong.

Vi har bland annat

Hilding, för att han liknade en gubbe som hette så.
Tyson, för att han boxades på en julfest -86
Fimpen, för att han rökte förr och sen..
Tuben, Pyton och 12:an men där är det ingen längre som vet varför.
Vissa vet jag inte ens vad de heter i förnamn.

“Du, vad heter Björken egentligen?”
“Vet inte. Janne kanske?”

Ok. Med det utgångsläget vill du inte fastna under en skivstång.
Ja, om du inte vill heta Stången under resterande del av din karriär..

“Jag tar 76 kg på uppvägen och säkert 100 kg på nedvägen!”

När du har fläskat på lite för hårt och musklerna plötsligt tappar orken, när armarna är som spaghetti och du inte längre orkar hänga tillbaka stången på klykan, då har du två alternativ

1: Ha en mycket god vän som kan hjälpa dig eller:

2: Superkroppens knep för att komma undan stången.

Superknepen

1. Träna ensam.

Detta är en paradox.
Det är trist att träna själv och du kan alltid behöva hjälp, men har du fastnat under stången kan de du ser som dina vänner plötsligt utrusta sig med mobilkameror och föreviga dig på Instagram.

2. Styr skivstången.

Undvik i största möjliga mån att få stången över halsen.
Detta leder ofta till starkt obehag och stora svårigheter att få luft.
Försök styra ned stången på bröstet.

3. Väl på bröstet, välj metod:

3.1 Tip to the top
Tippa stången allt vad du kan åt höger eller vänster.
När väl gravitationen och annat läskigt sätter fart så kommer viktskivorna dra i backen med ett fruktansvärt ståhej.

3.2 Roll it over the Rolls Rolls
En variant som inte skapar samma ståhej.
Rulla helt enkelt stången ner för hela kroppen tills den når knäna och du kan sätta dig upp.
Den här metoden är ganska smärtsam, eftersom hela kroppen kommer manglas bit för bit, men den är klart bättre än att få stången på halsen eller att fastna med den på bröstet.

4. Ljug

Det finns alltid en risk att någon dyker upp, särskilt om metod 1 använts.
Se till att snabbt dra en lögn eller hävda att du tränar crossfit, då får det nämligen låta.

Plötsligt en dag.

Jag befinner mig i gymmet.
I andra änden lyfter en kollega skrot.
Vi kan kalla honom Sladden.
Jag kör lite bänkpress för mig själv och det är då det händer.
Fan.
De vänstra skivorna glider ut mot skivstångens kant och allt hamnar i självsvängning.
Jag försöker parera och förvärrar situationen.
Stången svänger allt snabbare tillbaka.
Det går inte att stoppa.
Hur mycket jag än spjärnar emot och tar i, ökar hastigheten och efter världens längsta sekund går viktskivorna på höger sida i backen och river ett ställ med tyngder, den vänstra sidan blir omöjligt tung och slår över.
Efter några sekunders öronbedövande oväsen blir allt knäpptyst.
Olidligt knäpptyst.
Sladden stirrar på sig själv i spegeln och lyfter sina hantlar demonstrativt sakta utan att röra en min.
Jag ligger kvar på bänken med en tom skivstång.

Vad händer nu? Vad fan händer nu?

Jag ligger på bänken på bänken och hoppas att vi är rörande överens om att detta aldrig inträffat.
Han kanske inte hörde något?
Han kanske blev döv och får problem att teckentolka framtida smeknamn?

På måndag natt får jag veta om Tjärnberg byts ut mot Stången eller om allt är som vanligt igen.

Stången Tjärnberg. Tjänstgöringsnummer inte riktigt 100.

 

 

2017-05-18T21:09:21+00:00 By |Crossfit, Träning|0 Comments

Vad tycker du om det här inlägget?