OCR-podden!

I det senaste avsnittet snackar vi (i princip) enbart om Tough Viking Kungliga Djurgården.
(Oh yeah!) Varenda hinder avhandlas med tips och tricks! En något mer utförlig beskrivning i text hittar du längre ned.

Välkommen till världens mest uppdaterade inlägg om Tough Viking Djurgården 2017!

Tough Viking 2017 – Kungliga Djurgården

Om du letar dig fram på facebook och hittar Tough Vikings event, så kan du läsa ungefär det här om hinderbanetävlingen den 26 augusti i Stockholm:

Our crown jewel race, Tough Viking Kungliga Djurgården!
15 km of huge and mad obstacles. 26th of August 2017!

Oh yeah, Tough Viking brukar jobba efter devisen less is more när det gäller informationen på deras facebook, men desto mer more is more när det gäller loppet. Nu är det ingen panik eftersom du är här och eftersom OCR-podden finns!

Du hittar OCR-podden där poddar bor, eller genom att följa den här länken:

http://ocrpodden.se/

Pallar du varken att smyga ut på djurgården innan loppet, eller lyssna på fantastiska poddar så finns det såklart fina möjligheter ändå, nu när din favorit inom hinderbana står till din tjänst tillsammans med vad Johan Lindqvist, min superfina poddkollega och bloggare på Trailrunning Sweden!

Här är hindren och en kort beskrivning:

Reklam från andra, som vill att du ska köpa grejer:

Alla hinder för Tough Viking 15km 2017!

Nu kör vi!

1. American Football

Det är här du kommer möta alla de sadistiska amerikanska fotbollspelare som Tough Viking hittat.
Enligt rykten består de av hormonstinna Belgian Blues som nyligen släppts ut på grönbete.
Alternativt Sveriges elit inom Amerikansk Fotboll med siktet inställt på… …dig!

Vill du veta hur du ska göra för att vinna över dem? Läs här:
Hur du spöar amerikanska fotbollsspelare 

2: Tires

Tires verkar på bilden vara traktordäck. Se till att plocka det däck som ser lättast ut. Ibland är det svårt att avgöra om tjockleken eller diametern är det som kommer avgöra om däcket är tungt. Alternativet kan då vara att plocka ett däck som någon i din egen storlek orkat lyfta.

3: A-Frame By Jeep

En a-formad rigg med nät på båda sidor. Hitta din linje och klättra upp. På andra sidan så finns det en teknik som den äventyrligare kan prova på där du gör en kullerbytta ner mot nätet. Den här tekniken sparar massor med tid men kom ihåg att det är ditt ansvar att inte rulla ner på en person framför dig. Akta också så att du inte rullar med ryggen in i metallkonstruktionen under nätet. På Tough Vikings A-frame har denna teknik fungerat bra på hittills då den inte har metallstänger under nätet, men som sagt, saker kan ändras på tävlingsdagen. Gör inget dumt.  /Johan Lindqvist

4: Mud by Bäckströms:

Tidigare år har detta varit lerdiken som blir värre ju längre dagen går. Se till att hitta en ren linje där det är så lite lera som möjligt. Håll dig gärna i kanten (men fuska inte!) och var noggrann med att skorna är med dig när du lämnar hindret. Gärna båda.

5: Ice Tank by Metro

I Ice Tank kommer du bli blöt och kall.
Om du har den minsta kunskap Engelska så kan du nästan lista ut vad som döljer sig här.
Is. Vatten. Kyla. Sorg.
Inga konstigheter!
Det du skall tänka på är att dina kläder kommer bli blöta och kalla efter ett dopp i isvatten.
Ha gärna kläder och skor som snabbt torkar.
Tänk också på att all vätska som stannar i kläderna blir en extra tyngd.

Tips: 
Tveka inte.
Dyk inte med huvudet före.
När du kommer ur hindret så måste du ta det lite lugnt, tills kroppen är igång igen.
Det känns som att vara nykter men full, trött men pigg, snabbt långsam och på alla sätt och vis konstigt.
Men, den där märkliga känslan går över efter 30 sekunder. Sen kan du ösa på igen!

6: Fire

Det här hindret är inte svårare än att hoppa mellan vita fält på ett övergångsställe. Tills du drar ett djupt andetag med brandrök. (Då blir faktiskt allt svårt) Se till att läsa åt vilket håll röken verkar blåsa och håll andan.
Men inte så länge att du svimmar.

7: Steel Walls By BIG BAG

Det är inte så krångligt att hoppa i och ur en container.
Som gammal loppisletare kan jag garantera att det är svårare att springa med en nyligen upphittad soffa,
än att krångla sig ned i själva containern. Var bara lite försiktig och undvik graciösa tigersprång. Din överlevande fotleder kommer tacka dig resten av ditt liv!

8: Down

Toligtvis enbart ena halvan av ett Over/under-hinder.
Alternativt ett kryphinder som tidigare hetat crawl.
Tänk på att krypa kan tvinga upp pulsen ganska rejält, så kryp lugnt och metodiskt så att du slipper bränna ut dig på något du gjorde i flera månader som barn.

9: Rock

Den här stenen är ett av få naturliga hinder som varit med sedan dag 1. En harmlös liten knöl av granit som mer än gärna ser att du halkar och snubblar. Det är helt OK att krypa på stenar för att inte halka och tappa tid.

10: Dips Walk

Det här är en armgång som är raka motsatsen till monkeybar. Det finns olika tekniker hur du rör dig framåt, det jag kan rekommendera är att gå växelvis med armarna, och cykla med benen. Det går också att hoppa fram med händerna, vilket går fort om du får till det, men risken finns att belastningen ökar och att du slinter. Obs! Var noggrann med att kika på kopplingarna, så att du inte sätter handen rakt på en skruv.

11: Spinning Wheels

Kolla först på filmen ovan! (Och klicka dela och gilla och allt sånt där)
Här kan det vara en strålande idé att torka av händerna innan, och att du greppar med två händer så fort du har den möjligheten. Tänk till på var du sätter dina kleptomankorvar så att du får plats med båda händerna och att det är fritt för konstruktionen.

12: Blades By A-Z

Lutande väggar (åt fel håll) som kan vara en riktig nemesis för dig som är lite kortare. Men alla hinder går att klara både med och utan hjälp. För dig som vill prova själv så gäller det att få upp ett “ankare” för att komma över höga väggar. Med ankare menar jag att du måste svinga upp en fot över kanten på väggen och pressa upp så att du till slut har knävecket över kanten så kan du mycket enklare dra dig över. Be annars om hjälp och hjälp gärna andra. /Johan Lindqvist

13: Balance

Superenkelt hinder, som kan kosta dig tid ifall du slarvar.
Alltså, slarva inte!

14: Long Rope

Nytt för Tough Viking 2017 vilket tvingar fram en och annan förstaklassig spekulation. Med tanke på namnet och att redan Short Rope och Rope Climb finns med, så är detta ett traversrep eller (ännu troligare) rep där du ska ta dig i sidled.
Om du har chans att sätta ett fotlås så ska du göra det.
Tänk på att spara kraften i handgreppet och armarna så länge det går.

15: Thor Strength By Gymgrossisten

Du ska, med hjälp av ett lite tunnare rep, dra upp en vikt till toppen av konstruktionen.
Det är olika vikter för dam och herr.
Hindret bygger på en enkel princip där risken finns att du glömmer det uppenbara. Vikten ska nämligen ner igen!

Här finns det stora risker att bränna händerna (eller tappa tid) om du INTE har handskar.
Jag springer alltid med handskar, och det är inte främst för greppstyrka i klätterhinder, utan på hinder som dessa!

Köp handskar!

16: Tanks By Jeep

Du får bära ett gäng tyngre dunkar en sträcka. Här gäller det att ha greppstyrka och tricket är att gå riktigt fort. Ju långsammare du tar dig fram desto mer kommer du dränera din viktiga greppstyrka så slöa inte. Ett bra sätt att träna inför detta på gymmet är att plocka på dig riktigt tunga kettlebells i varsin hand och ställa dig på löpbandet en stund, gärna med lutning. /Johan Lindqvist

17: Short Rope

Tänk dig nunchucks. Eller helt enkelt korta rep där du inte kan nå repets ända med fötterna.
Här snackar vi ren och skär greppstyrka och vill du öva vidare på just den, inför kommande tävlingar, så hittar du grip sticks här:

http://ultimateocr.tictail.com/product/grip-sticks-wood

18: Ninja Steps

Det här är ett hinder som, precis som Amerikanska fotbollsspelare, kan sätta hela din säsong på spel.
Var försiktigt när du gör dina avstamp med foten i sned vinkel.

19. Super Ramp

Denna mastodont till ramp är ökänd i OCR-kretsar. Är det dessutom blött väder eller du har precis badat i lera/vatten innan så har du en extrem utmaning framför dig. Här finns egentligen bara ett sätt om du vill klara den utan hjälp; Mycket. Hög. Fart. Du måste springa så fort du bara kan, och sedan lite snabbare ändå. Det finns som tur är ett gäng kortare rep som hänger ner för kanten. Här finns ingen prestige utan sikta på det rep som hänger längst ner, ta tag i det och försök så fort du kan få upp ett “ankare” (din ena fot) på kanten av rampen och dra dig upp. Om du inte jagar tider så är detta ett bra tillfälle att stanna upp och hjälpa andra tävlande upp över kanten. /Johan Lindqvist

20: A-swing Mud

örra året introducerades A-Swing. Ett relativt enkelt och roligt hinder. Ett kraftigt rep du fiskar till dig via ett smalare rep, sen gungar du iväg mot äventyret. Under 2017 verkar det äventyret gå över lera. Kladdig-A-swing-lera.

21: Barbed Whires

Här gäller det att kräla under taggtråd. Tänk att du är spindelmannen som klättrar på en vägg och aktivera dina “obliques”, dvs magmusklerna på sidorna och arbeta dig från sida till sida och kasta fram armbågarna. Det är magen som gör jobbet här, armarna behöver du spara till senare hinder. /Johan Lindqvist

22: Camo

Kräla under camo-nät som gärna placeras i ett lerdike. Du kommer bli skitig. Allting du har på rygg och huvud kommer att fastna i nätet så se till att vara så “aerodynamisk” du kan. Lämna vätskeryggsäck, hårnålar och hattar hemma. /Johan Lindqvist

Reklam från andra, som vill att du ska köpa grejer:

23: Swamp

Det är något konstigt med lera och träsk. Det luktar alltid apa om dina kläder efter ett träskbad, hur mycket du än tvättar dig och smyger i leran. Nåväl. Ett träsk är svårt att diskutera teknik kring. Men! Här gäller det verkligen att du knutit dina skor för att inte tappa dem till det hungriga träskmonstret som med all säkerhet äter löparskor.

24: Heavy Pull

En tyngd som sitter fast i en kätting, som sitter fast i dig. Så länge du orkar hålla i den.
Jag brukar lägga kättingen över ena axeln och sen pinna på. Vet inte varför men en lärare i högstadiet som snackade friktion har fastnat för evigt i minnet och dyker upp i dessa sammanhang. “När objektet dras över den mikroskopiskt ruggade ytan kommer objektet glida med lägre friktion, eftersom objektet rör sig ovanpå strukturen”
Allt kan förkortas ned till håll tempot uppe och stanna inte!

25: Buckets

Hindret består av hinkar med grus eller sand. Själva pinnen du håller i är sjukt obekväm så satsa på att bära den i famnen, eller på axeln. Du får inte tippa ut innehållet!

26: Roman Rings

Romerska ringar kan bli en riktigt behaglig upplevelse ifall du är trygg i greppet.
Är ditt grepp helt slutkört, kan du med fördel trä in armarna hela vägen till armbågarna. Det tar lite längre tid, gör något ondare men du kommer klara hindret.
(Overkill på tävlingar som har en straffrunda, men ett ovärderligt tips för andra tävlingar)

27: Pipes

Handskar. Här är ett bortglömt hinder när handskar är perfekta!
Kör ner händerna i botten på röret och kryp-spring för allt var tyget håller. Både bildligt och bokstavligt!

28: Submerge

Du kommer att få simma ut i vattnet en bit (det är inte djupt), runda en markering för att sedan återvända till stranden där du simmar genom ett stort rör som ligger halvt i vattnet. Spara tid genom att springa så långt ut du kan innan du måste börja simma. /Johan Lindqvist

29: Bulgarian Bags

Halvmåneformade sandsäckar du hänger över axlarna och springer en sträcka. Inga konstigheter egentligen. Du kan träna på detta i förväg genom att fylla en ryggsäck med vikt och kör lite backintervaller. Börja med lättare vikter och arbeta dig sakta upp då ökad vikt är förenat med en viss skaderisk på knän och leder. /Johan Lindqvist

30: Rope Climb

Ett av många människors värsta hinder – att klättra upp för ett vertikalt rep. Du tänker säkert att man måste vara väldigt armstark för att klara detta. Men med rätt fotlås-teknik kan vem som helst klättra upp i rep. Jag kommer att skriva ett helt inlägg om just repklättring i framtiden då det är väldigt svårt att förklara i text hur man lyckas med fotlåset. Men om du kan låsa fast repet mellan fötterna som demonstreras i denna gif så kommer du kunna använda i princip bara benen för att trycka dig upp längs med repet. Med ett bra fotlås kan du ta dig upp för alla rep oavsett hur halt, smalt eller tjockt repet är. /Johan Lindqvist

31: Irish Table By ESSVE

Det här hindret kommer alltid i slutet av tävlingen, och här börjar många drabbas av kramp.
Ta hjälp av någon annan om det går, i annat fall är det bara att satsa på att komma upp direkt. Här kan ökad friktion i handskar också vara ett knep och hjälpmedel. Tyvärr är Irish Table i Tough Vikings tappning inte som ett vanligt Irish Table, så många av teknikerna du kan sedan tidigare måste lämnas hemma.

32: Net climb

Ett klassiskt hinder, försök hitta din line och om du vågar så kan du spara tid på att göra en fräck rullning över nätet. Tricket för att göra en kontrollerad rullning över ett vertikalt nät är att ta tag i nätet högst upp på “kanten” (tar du tag längre ner blir det för hög fart och därmed mer belastning på greppet – högre risk att tappa taget) och gärna ta greppet bredvid dig så att när du väl rullar över så skyddar din axel ditt huvud från att åka in i nätet. Aktivera bål och håll emot och gör en långsam och kontrollerad rullning över. Voíla! Du är över och förbi. /Johan Lindqvist

33: Aqua Royal

Det här är ett favvohinder hos mig där jag brukar komma ikapp löpare med hjälp av en väldigt annorlunda simteknik. Den går helt enkelt ut på att försöka blanda bottenspark med hundsim och växelvis crawl och bröstsim.
Får du flyt på det här hindret, ursäkta ordvitsen, så kommer du spara mycket tid!

34: Sternum Checker

En nyhet inom Tough Viking men historiskt sett, ett klassiskt hinder i hinderbanesammanhang.
Risken finns att du slår runt bakåt, eller smaskar bröstkorgen rakt in i stocken.
(Sternum Checker blir fritt översatt “Bröstbens-tackling”)
Så, se till att våga när du vågar, eller ta hjälp av någon bredvid.

35: Mega Monkey Bar

Monkey Bar kan upplevas väldigt svår och läskig om man inte provat den innan. Varför jag tycker du ska försöka ta dig till ett gym som är utrustat med monkey bars och prova innan tävlingsdagen. En säker och kontrollerad teknik är att omsluta stången med hela handen och tummen på varsin sida, “cykla” med benen när du tar steg framåt och ta ett steg i taget.

Edit: läsaren Robert Hadefjell tipsar om att unvdika greppa längs mitten av stängerna då det oftast är som blötast och grisigast där utan sikta istället på att greppa lite ”off center” där det förhoppningsvis är lite torrare och erbjuder bättre grepp.
/Johan Lindqvist

36: Luminox Atlas Stones

Det här är inga stenar.  Det är mjuka, svintunga gummibollar som är lika oformliga som en påse blöta skridskor.
Du kommer bli förvånad hur tunga och otympliga de är, sen när chocken lagt sig får du helt enkelt bara lyfta upp dem på tunnan.

37: Walls By Sats

En vägg av modell högre. Tekniken är densamma som på hinder 4 – Blades. Se till att få upp en fot på kanten och pressa sedan upp till knävecket över kanten så har du ditt ankare så kan du dra dig upp. Annars be om hjälp och hjälp andra. /Johan Lindqvist

38: Fallskärmsjägaren

Årets hemliga. Om man inte tänker sig att hindret blir precis som på bilden Tough Viking 2017 släppt.

39: Cage By Big Bag

Detta är som en liten större version av A-frame. Lutande nät upp, horisontellt nät över och lutande nät nedför. Näten består av ganska breda band, ser ut som långa bilbälten som sitter ihop. Tekniken är densamma som på A-frame när du tar dig upp och ner. Men när du tar dig längsgående kan du göra detta hinder lite fortare genom att stå upp och kliva framåt. Då ska du försöka sätta fötterna på “knutarna” eller korsen där tvärgående och längsgående bälten möts. På korsen får du nämligen mycket bättre förutsättningar för att hålla balansen (stöd längsled och i sidled).

Känns detta lite för vingligt så kan den försiktige helt enkelt ta sig till sidorna av nätet och hålla i kanterna när du tar dig fram, men denna teknik går inte lika fort som om du vågar stå upp. /Johan Lindqvist

40: 10 000 Volt By A-Z

Det här är hindret som jag älskar att hata. (Bortsett från rampen och några till)
Det är ett fruktansvärt onaturligt och orättvist hinder, där vissa inte får några stötar alls, vissa 2-3 stycken och någon enstaka slås i backen av en “brain reboot”. För att undvika den grejen är att sätta händerna framför dig som en V-formad plog så att trådarna ger dig en stöt i armbågen och inte i hjärnan.
Men, på något konstigt sätt är det gött när det är klart och du står i mål. Och hittills har det gått bra varje gång.

(41: Down)

Ett alternativt hinder för dig som struntar i 10 000 Volt. Men det kommer du inte göra, därav parentesen.

Att springa Tough Viking Stockholm Stadion:

https://superkroppen.nu/att-springa-tough-viking-stadion/

Framtida tävlingar för dig som vill utmanas!

Uppsala Survival, för dig som gillar tuffa utmaningar!